Brand

Jak sbalit nejen foto-techniku na cestu letadlem

2488.jpgDoba dovolených klepe na dveře a mě se řada z vás ptá, jak letadlem převážím foto-techniku a ostatní vybavení, když letím fotit na foto-expedici nebo i na běžnou dovolenou u moře. Balení a převoz foto-techniky má svá specifika daná nejen cílovou destinací, ale také leteckou společností, se kterou letíte. Pojďme se společně podívat na to, jak při cestování letadlem nepřijít k úhoně.

 

Co do příručního zavazadla a co nechat k odbavení?

 

Ať už letíte kamkoliv, vždy platí, že si do letadla můžete vzít:

1)      jedno příruční (kabinové) zavazadlo

(to s vámi jde do kabiny letadla a umístíte ho v odklácím prostoru nad sedadly)

2)      jedno velké zavazadlo k odbavení

(to odevzdáte na přepážce, zavazadlo poputuje do nákladní části, když budete mít štěstí, tak zrovna vašeho letadla).

Základním pravidlem veškerého cestování letadlem, je brát to nejcennější (tedy foto-techniku) vždy na palubu. Ponožky ani trenky vám nikdo nerozbije a pokud v nich nepašujete něco cenného, tak ani neukradne. Takže je včetně veškerého oblečení můžete bez stresu a s klidným svědomím předat k odbavení. Oproti tomu foto-techniku v podobě fotoaparátu, všech objektivů, blesku, odpalování, filtrů a dalšího příslušenství bych osudu v odbavovaném zavazadle nikdy nenechal.

Výjimka: Pouze v případě profesionální techniky (profesionální kamery, fotografické sestavy, atd.), existují speciální uzamykatelné a odolné kufry, které jsou přímo určené k odbavení. To se vás ale nejspíše týkat nebude.

 

Jakou váhu a rozměry do kabiny?

 

Předtím, než se rozhodnete pro konkrétní příruční zavazadlo a jeho obsah, doporučil bych zavčas pročíst přepravní podmínky zvolené letecké společnosti a ty brát jako nejhorší možnou variantu.

image-easyjet-luggage-sizing.jpgKteré letecké společnosti váhu a rozměry striktně hlídají a které jsou v tomto směru benevolentnější? Všeobecně mám zkušenost, že na letech z České Republiky směrem do tropických prázdninových destinací (Egypt, Maledivy, Tunis, atd.) se váha a velikost kabinových zavazadel příliš nehlídá, zatímco na letech do vyspělých států severní a západní Evropy (Anglie, Norsko, Skotsko) to je již mnohem přísnější.

Jižní prázdninové destinace v praxi: Do Egypta létám kvůli potápění a UW fotografii již 11 let, vždy váhu kabinového zavazadla extrémně překračuji, nicméně se mi nestalo, že bych měl na této lince problém. Můj foto-batoh sice splňuje povolené rozměry, ale váží místo povolených 5kg minimálně 10 (vezu v něm veškerou foto-techniku včetně housingu, blesků a notebook).

Přes rameno navíc vždy nosím ještě metr dlouhé, velmi drahé, křehké a cca 3kg těžké karbonové ploutve, zabalené v tenkém plátěném vaku. Ačkoliv se defakto jedná o další zavazadlo (což není povolené) nikdy proti tomu nikdo nic nenamítal.

Podobně tomu bylo i v případě letu na Maledivy se společností Emirates. Tam je to v praxi ještě benevolentnější a tak nikomu nevadilo, že do kabiny nastupuji s cca 20 kg, metr dlouhými ploutvemi a v ruce nesu velkého, z palmového dřeva vyřezaného, velrybího žraloka.

Severní a západní Evropa v praxi: Naopak když jsme letěli na foto-expedici do Skotska, nesměl nést kolega v ruce ani složený stativ, jelikož to považovali za samostatné zavazadlo. Byl donucen si ho připnout k batohu, díky čemuž vlastně nesl jen jedno zavazadlo a  pracovníci letecké společnosti byli spokojeni.

Podobně tomu bylo při mých návratech z Londýna do Prahy. Nejen že mi při prohlídce pravidelně rozebírali foto-techniku, ale několikrát jsem byl nucen předvést, že se můj foto-batoh vleze do železné konstrukce a tedy splňuje předepsané rozměry. Zažil jsem, že se mi spodní část (ve které byla většina foto-techniky) do konstrukce nevešla a byl problém. Ten jsem vyřešil paradoxně tak, že jsem batoh otočil „vzhůru nohama“ a zasunul ho do boxu tenčí částí. Pracovník letecké společnosti jen pokrčil rameny a nechal mě jít.

 

Jakou váhu a rozměry k odbavení?

 

11579_010.jpgS rozměry odbavených zavazadel většinou nikdo žádný problém nemá. Opravdový oříšek však nastává s váhou. Zavazadla k odbavení totiž vždy pokládáte na pás, který obsahuje váhu a tak obsluha okamžitě vidí, jak na tom jste. Tady nic nenašvindlujete a i když nadváha kolem 1 kg se většinou ještě toleruje, spíše doporučuji neprovokovat a mít tady nějakou rezervu.

Viděl jsem několikrát, jak cestující plácnul extrémně těžkou tašku na pás, obsluha vyvalila oči a vyžádala si dodatečné zvážení i kabinových zavazadel. Oproti tomu cestující, který měl v odbaveném zavazadle kilogram rezervu, jelikož to nejtěžší předal do kabinového zavazadla (jehož váhu neměl důvod nikdo kontrolovat) prošel bez problémů.

Trocha z praxe: Stalo se mi, že jsem se jednou vracel z potápění s tak velkou náloží fotografické a potápěčské techniky, že jsem místo 15 kg k odbavení + 5kg do kabiny  + 8kg předem předplacené nadváhy (tedy 28kg povolených) vezl téměř 50kg. Zavazadlo do kabiny nešlo už více nafouknout a tak jsem měl o nějaké to kilo předimenzované i zavazadlo k odbavení. Arabská obsluha postupně převážila vše, co jsem vezl, sečetla mi to a zeptala se, jestli mám peníze.

Odpověděl jsem, že nemám, že mám platební kartu a že jsem připravený zavazadla odemknout a některé levné a těžké věci vyhodit (vezl jsem kolegovi zapomenutý zátěžový opasek, který měl asi 10kg). Následovala opět otázka, jestli mám peníze, ale když jsem místo peněženky otevřel zavazadlo, abych vyhodil to nejtěžší, řekli ať to nechám být a nechali mě jít. Kluci si chtěli jen něco přihodit do kapsy, ale papírovat se jim nechtělo. Takže i takhle v některých zemích lze :o)

 

Jaká zavazadla na cestu k moři?

 
Pokud jedete k moři s fotografickou výbavou, doporučuji kombinaci foto-batoh (jako kabinové zavazadlo), plus tašku na kolečkách (jako zavazadlo k odbavení). Já například používám kombinaci foto-batohu LowePro Compurover AW a cestovní tašky na kolečkách Vaude Tobago 90.

U foto-batohu Compurover AW jako UW fotograf oceňuji jeho komorové uspořádání (horní komora na housing a příslušenství, spodní foto-komora na foto-techniku), plus na zádech komora pro notebook. Pokud ale nejedete k moři s takovou hromadou foto-techniky, stačí vám jakýkoliv cestovní batůžek, jakým je například Vaude Brenta 35 (nebo jakákoliv obdoba).

kabinove zavazadlo 1.jpg

U cestovní tašky Vaude Tobago 90 oceňuji především bytelnou konstrukci, díky které máte jistotu, že zavazadlo hrubé zacházení obsluhy přežije a bude pojízdné i na cestě zpět. Navíc vám nějaký ten rok určitě vydrží.

Trocha z praxe: Úplně nefandím klasickým cestovním kufrům, jelikož jsou, podle mého názoru, náchylnější na rozbití než tašky na kolečkách. Zažil jsem několikrát, že kufry kolegů přijely na pásu rozbité nebo všelijak promáčknuté, zatímco moje taška přežila hrubé zacházení obsluhy bez problémů.

Zároveň nejsem fandou ultra lehkých nebo příliš levných cestovních tašek a kufrů, jelikož jsem už zažil situace, kdy se ulomilo kolečko nebo praskla konstrukce a museli jsme 20kg těžkou tašku nosit ve dvou nebo sunout po zemi.

 

Jaká zavazadla na foto-expedici do hor?

 

11725_010_b.jpgPokud letíte na foto-expedici do Skotska, Norska nebo kamkoliv jinam do hor, jsou kufry a tašky na kolečkách dost nepraktickým řešením. Po horách se na kolečkách prostě jezdit nedá. Jako zavazadlo k odbavení se mi pro tento případ výborně osvědčil batoh Vaude Terkum 75 + 10 (když je potřeba sbalit i stan a spacák) nebo menší Vaude Terkum 65 + 10 (když spíme v chatách), přičemž na palubu si beru opět LowePro Compurover AW.

Jaká je obrovská výhoda této sestavy? Jak jsem již popisoval v článku před lety, oba výše uvedené outodoorové batohy lze přestavět na na foto-batohy, vyndáním foto-komory z foto-batohu Compurover AW a umístěním této foto-komory do spodní komory obou Vaude batohů. Vznikne tak dokonalý fotografický batoh pro focení v horách.

Poznámka: Batohy Vaude Terkum se už sice neprodávají (jde o starší model), ale nahradily je batohy Centauri 75 + 10 a Centauri 65 + 10, které fungují velmi podobně a foto-komora LowePro se do jejich spodních komor vejde.

1(12).jpgTakže do kabiny opět vezmu ve foto-batohu to nejdražší (tedy foto-techniku), přičemž ostatní expediční vybavení (včetně stativu), dávám k odbavení. Na místě potom z foto-batohu vyhazuji foto-komoru a přendávám ji do velkého batohu Vaude Terkum, který tím přestavím na foto-batoh a se kterým pak absolvuji všechny pochody v horách. Prázdný foto-batoh Compurover AW pak nechávám v chatě / autě a bez foto-komory ho používám na nákupy.  

 

Trocha z praxe: Jelikož stativ často není možné vzít do kabiny, umístím jej doprostřed batohu Vaude k odbavení, přičemž ho pečlivě ze všech stran obalím oblečením. Co se samotných batohů k odbavení týče, vždy je pečlivě ze všech stran omotám potravinářskou fólií, tak, aby byly všechny části kryté a nedošlo k zachycení přezky na pásu nebo k jakémukoliv poškození batohu. Pokud se vám však takto nechce batoh při každém transportu balit, lze na jakýkoliv batoh koupit ochranný vak, který splní ten samý účel jako omotání fólií.10367_010.jpg

 

Jak zavazadlo nenechat ztratit?

 

Asi největší strach, který při použití letecké dopravy na foto-expedice zažívám, je možná ztráta zavazadla. Představte si, že půl roku plánujete týdenní foto-expedici na Maledivách, v Lofotech nebo na ostrově Skye, ale po příletu na místo zjistíte, že se zrovna vaše zavazadlo ztratilo. Letecká společnost vám sice nabídne náhradní ubytování v okolí letiště zdarma a batoh za několik dní dorazí, ale vy nebo celá vaše parta fotografů máte po expedici. Místo focení sedíte na hotelu a čekáte, až batohy laskavě dorazí. Bez neoprenů se nedá potápět a bez oblečení se nemůžete vydat do hor, takže foto-technika, kterou si nesete v batohu na zádech, situaci nezachrání.

Abych případné ztrátě zavazadel zabránil, používám 3 metody jisté prevence:

1) Na zavazadlo vždy umístím velký nápis (formát A4 nebo větší) s cílovou destinací.

- většinou stačí takový papír hodit pod horní vrstvy fólie, kterou zavazadlo omotávám.

2) Vždy preferuji přímé spoje a snažím se jakkoliv vyhnout přestupům

- batohy se nejčastěji ztrácí při přestupech z jednoho spoje na druhý

3) Pokud už musím zvolit spoj s přestupem ověřím přítomnost zavazadla před boardingem

- u poslední přepážky před vstupem do letadla lze u personálu ověřit, že konkrétně vaše zavazadlo je na palubě. Není to stoprocentní, ale alespoň nějaké ujištění tak získáte.

 

Proč jsem věčný "troublemaker"?

 

nauticam_sony_a7ii.jpg"Nefotograf" a "nepotápěč" nejspíše zakroutí hlavou a řekne si "Co to ten Krpelík pořád vymýšlí?" To si neumí, jako všichni ostatní turisti, sbalit plavky, kompakt do kapsy a vyrazit?

Ano, jsem troublemaker! Ale dokud budou výrobci dělat housingy tak těžké, že jejich samotná váha překročí limity některých leteckých společností, nemá UW fotograf jinou možnost, než váhu trošku maskovat.

Dokud se emaily adresované leteckým společnostem s dotazem "jak karbonové ploutve nebo foto-techniku převézt", budou vracet s odpovědí "nemůžeme Vám zaručit, že Vám bude umožněno toto vzít do kabiny" a zároveň se budou odbavená zavazadla ztrácet, nemá fotograf jinou možnost, než to zkoušet všelijak neoficiálně přenést. Boj s každým gramem a rozměry je při transportu letadlem bojem každého UW fotografa nebo fotografa hor a nejšpíše jím ještě nějakou dobu zůstane.

Všem přeji hodně štěstí na cestách, minimum problémů při odbavení a žádná ztracená zavazadla :o)

Štítky:

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

Aleš

6.7.2016 07:13

Zdravím Václave,

jako obvykle velmi čtivý a  pro začínající "létající" fotografy hóódně

inspirující článek.I já jsem byl před lety svědkem na letišti ve Frankfurtu

při nakládce zavazadel do letadla, jak s dopravníku s výšky několika

metrů, jedno z nich spadlo na zem! Borec s obsluhy ho popadl  a hodil

zpět.Vlastním asi 5 lezeckých batohů a tak podle typu fotovýletu,

volím jeho velikost.Moje amatérská fotovýbava na půl, nebo jedno 

denní výšlap obsahuje zrcadlovku,kompakt,dva objektivy,stativ,

proviant,termosku a oblečení dle počasí a roční doby.V zimě v

horách ještě trek.hole,cepíny a mačky.Přeji hezké a dobrodružné

prázdniny.

 

Tomáš

6.7.2016 14:04

Dodám ještě vlastní zkušenost... poslední dobou jsou normální (ne low-cost) aerolinky vcelku benevolentní a nechávají cestujícím na palubu s sebou příruční zavazadlo + příslušenství. Což v praxi nakonec často znamená kufr tak akorát splňující velikostní limit + velká kabelka a podobně. Zkusil jsem to a nechali mě v pohodě s foto kufrem (rozměry akorát pro příručák) a ještě k tomu středně velkou foto brašnou. A ještě postřeh z praxe. Některé aerolinky umožňují transport sportovního vybavení (jen určitý typ výbavy) zdarma. Poslední dobou toho využívám k převozu prkna na kitesurfing když letím fotit svatbu k moři :)

Václav

6.7.2016 22:27

Ahoj pánové, díky za komentáře. Tome koukám, že kitesurf patří k neodmyslitelné výbavě dobrého svatebního fotografa :) :)  To s někdo má :) Jinak i děkuji za doplnění k těm "ne low-cost" linkám,  buhužel já lítám v 80% s nízkonákladovkama. V případě Easyjet třeba do Skotska nemáme v ceně letenky ani zavazadlo k odbavení a musíme si ho dokupovat. 

 

Asi mě nikdy nedonutí nechat si foto-techniku odbavit, jelikož například v případě letu na Maledivy v únoru 2017 (letím fotit na safari loď freedivery s velrybíma žralokama, mantama, žralůčkama a možná i velrybama) si nedovedu představit ten průser, kdyby se odbavená foto-technika jediného fotografa na expedici jen o den zpozdila. Safari loď s 30 lidma totiž vyplouvá hned po příletu a tak by jen jednodenní zpoždění znamenalo, že nepřivezu ani fotku a budu tam jen za diváka. Když vezmu v potaz, že to není úplně dovolená, ale mám tam jako fotograf určitou zodpovědnost za nafocení materiálu, tak to prostě nehodlám riskovat.

 

Tomáš

6.7.2016 22:53

To je jasný... foto výbava vždy s sebou na palubu.

Martin K.

7.7.2016 20:26

Tak mě napadá v téhle souvislosti i jedna věc, která nesouvisí přímo s foto technikou ale hodně lidí jí využívá nejen na dobíjení mobilu, ale i baterek do foťáku - power banka. Jaká je zkušenost s pokusy vzít si power banku do příručního zavazadla? Tvarem (a mysím že i tím jak bude vypadat na rentgenu při kontrole) dost možná bude vzbuzovat velkou nedůvěru - což i na jednu stranu chápu. Setkali jste se s problémy někdy, nebo se tím nikdo nezabývá? 

Tomáš

8.7.2016 10:08

Mně přijde že na každym letišti to mají jinak. Na některých nemusím vyndavat ani objektivy, na jiných chtějí objektivy vyndat + odkrytkovat a nedávno jsem musel dokonce otevřít i blesky a ukázat že tam jsou aa baterky. S powerbankou zkušenosti nemám, ale z logiky věci... pokud s mám 8 a tužkovek a několik akumulátorů do dslr, tak v čem je pak rozdíl oproti powerbance... logika mi říká že by to neměl být problém. Ale bohužel logika někdy při připravě letadlem neplatí :D :D :D

Clarke

12.7.2016 09:58

Chtěl bych se zeptat ostatních jaké mají zkušenosti se stativem na palubu. Hlavní zavazadlo mám nacpané k prasknutí (ploutve zaberou dost) a váha jen tak tak, zato fotobatoh také k prasknutí s váhou mezi 10 - 15 kg. Vezl jsem jsem již do Egypta a Krétu jak fotobatoh, tak stativ v pouzdře přes rameno na palubu a v obou případech jsem děsně trnul, zda mi jej neodmítnou, kvůli rozměrům a jakože druhé příruční zavazadlo, nebyl zrovna levný, abych jim jej tam jen tak odevzdal a do hlavního zavazadla by to byly další 3 kg. Máte někdo zkušnost, že by byl stativ na palubu problém?

Václav

13.7.2016 23:31

Jak jsem psal v článku.. mám zkušenost, že to je problém do států severní a západní Evropy. Na jih, do prázdninových destinací to zatím nikdy problém nebyl.

Radek

14.7.2016 14:41

Powerbanka není na palubu přes bezpečnostní kontrolu problém. Nedivte se tomu, že musíte (v civilizovaném světě) vyndat některé věci z tašek (batohu). Hlavně např. objektivy, blesky, notebooky mají velkou hustotu materiálu (sklo, elektronika, baterie) a na rentgenu jsou jednotlivé komponenty velmi špatně vidět. Proto se musí vyndavat a fyzicky prohlédnout. Takže z hlediska bezpečnosti je jasné, že pokud ten, kdo sedí za rentgenem a nechce tyto věci vidět fyzicky, dělá svou práci velmi ledabyle a svědčí to o bezpečnosti toho kterého letiště.

Ivo

18.7.2016 09:59

Omezení letecké přepravy napájecích zdrojů se týká pouze lithiových baterií mimo zařízení (tedy pokud nejsou součástí nbeo vloženy do napájeného přístroje) a jen v režimu zásilky. S převozem powerbanky jako zařízení nebo náhradních baterií v příručním zavazadle by neměl být problém.

Petr

7.11.2016 09:50

Nevim, jestli by mi prosel ten trik s otocenym batohem. Palubni zavazadlo se musi vejit do zelezne konstrukce cele, takze je jedno, z ktere strany ho tam dam. Jinak super clanek, diky za nej!

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada