Brand

Fotíme koncerty

uvodni.jpgKaždému fanouškovi dobré muziky a fotografování se určitě občas zachce tyto dvě příjemné věci spojit v jednu a vyrazí vyfotit nějaký ten koncert. Ale je to opravdu tak jednoduché? V tomto článku si probereme základní úskalí, které fotografování koncertů přináší a pokusím se vám dát nějaké rady a tipy.

Vybavení

Focení koncertů je poměrně specifická disciplina vzhledem ke světelným podmínkám. Barva a intenzita světla se na nich mění každou vteřinou (pokud bereme v úvahu ty profesionálněji pořádané), což klade relativně vysoké nároky na použitou techniku. "Poměrně vysoké" znamená, že se nejspíše neobejdeme bez zrcadlovky a kvalitnějšího objektivu. Neříkám, že na koncertě nemůžete fotit s kompaktem, ale při spoustě záběrů musíte s citlivostí ISO třeba až na hodnotu 3200, což spousta kompaktů neumí, a když už umí, na fotce není kvůli šumu nic poznat. To tedy znamená, že na focení koncertů a focení ve špatném světle obecně, se nejvíce hodí full-frame zrcadlovka, protože s rostoucí velikostí snímače klesá šum. Kdo si nemůže dovolit ochudit peněženku o cca 50 tisíc (nejspíše většina z nás), postačí mu některá z novějších zrcadlovek s APS-C senzorem, které nejsou tolik finančně nedostupné.

Co se týká objektivů, obecně platí, že čím vyšší světelnost, tím lépe. Osvědčil se mi Canon EF 50mm f/1,8, což je objektiv s úžasným poměrem cena/výkon. Z dalších levnějších vhodných objektivů mohu jmenovat Canon EF 35mm f/2,0, který je sice na full-frame snímačích měkčí v rozích, ale na APS-C to díky ořezu nevadí a při zaclonění na cca f/2,8 je už objektiv pro reportáž dostatečně ostrý. Navíc ohnisko kolem 30mm dodává APS-C senzoru "vzhled klasické kinofilmové padesátky". Pevná ohniska často převyšují zoomy světelností, ostrostí i absencí barevných vad, při reportáži je ale také nutná rychlost, chcete přece zachytit ty nejlepší momenty. A pohyb rukou na zoomovém objektivu je rozhodně rychlejší než deset kroků vpřed či vzad. Sám používám starou dobrou klasiku pro digitální zrcadlovky, objektiv Sigma 17-70mm f/2,8-4,5. Není to sice ideální vzhledem k nekonstantní světelnosti, ale když jsem porovnával tuto Sigmu s Tamronem 17-50mm f/2,8, Tamron mě zklamal rychlostí ostření, která je velmi důležitá. Jsou i jiné, kvalitnější varianty, za které je ale nutno si značně připlatit, proto je zatím nebudeme uvažovat. Pokud chceme fotit z větší dálky, je dobré pořídit teleobjektiv. Zde už je ale potřeba opravdu pořídit zástupce vyšší kategorie, tudíž si připravit více peněz.

Pokud se máme bavit o dalším příslušenství, hodí se bateriový grip, který umožní pohodlné focení na výšku a zažene strach, že budete uprostřed nejlepší akce muset hledat v brašně další baterii. Na blesk zapomeňte, je to silné bílé světlo, které absolutně zruší krásnou světelnou atmosféru koncertu, "rozsvítí" prach a kouř v sále a tím zamlží fotografii a v neposlední řadě jako muzikant hrající v kapele vím, že blikání do očí není moc příjemné, stačí několikakilowattová světla nad pódiem.

img_3835.jpgExpozice

Nastavení expozice je jedna z nejdůležitějších věcí, kterou musí fotograf koncertů zvládnout. Světelné podmínky jsou zpravidla pro focení špatné. Existuje několik osvědčených způsobů, jaké nastavení použít. Nejjednodušší je nechat vše na automatice, ale toto nastavení nepřináší zrovna dobré výsledky, proto se o něm nebudeme dále bavit. Nejpoužívanější je zřejmě priorita clony, po něm manuální režim, který ale vyžaduje cvik a zkušenosti a v neposlední řadě "jednodušší" manuální režim s automatickou citlivostí a nastavením její horní hranice. První dva režimy uvádím pro nastavení poměrového měření, je to nejjednodušší. Ale vždy platí, pokud můžete, foťte do RAWu.

 

Priorita clony

  • Nastavte co nejnižší "ostrou" clonu (tzn. zaclonění, při kterém bude obraz už slušně ostrý, ale připomínám, že reportáž není krajina a mírná neostrost neznamená zkaženou fotku), nejnižší proto, že potřebujeme co nejkratší možné časy.
  • Zkuste, jaké časy vám fotoaparát při dané cloně nabízí na různá nastavení ISO. Pokud to bude bez kompenzace expozice cca 1/80, je to správné nastavení. Záleží však také na tom, zda fotíme klidné jazzmany nebo rockery, kteří nepostojí na místě.
  • Pokud fotíme koncert v době, kdy nemáme denní světlo, popřípadě v interiéru, kompenzujte cca 1EV do mínusu, podle konkrétních podmínek. Ty zjistíme tak, že fotíme zkušební snímky s různou kompenzací a pokud se nám bude obrázek na displeji zdát jasově podobný s tím, co vidí naše oko, máme nastaveno. Do mínusu kompenzujeme proto, že na scéně zpravidla převažují stíny, a snažení automatiky zprůměrovat fotku na středně šedou vede k přeexpozici.
  • Pokud fotíme za denního světla, většinou není kompenzace potřeba, maximálně mírná kompenzace podle tmavosti/světlosti scény.

Manuální režim

  • Nastavte požadovanou clonu stejně jako u režimu priority clony
  • Přepněte do režimu priority clony (musíte mít nastavenou stejnou clonu jako v M) a nechte si čas "poradit" od automatiky
  • Přepněte zpět a nastavte tento čas ale s kompenzací cca -1EV, tudíž čas vydělte dvěma (pokud vám automatika nabídne čas 1/60, v režimu M nastavte 1/125 nebo hodnoty okolo).
  • Problém je, že musíte pružně reagovat na měnící se podmínky, což je jednoduché, pokud se aspoň chvíli nemění světelné podmínky, pokud ano, musíte s nimi měnit i expoziční čas, což vyžaduje značné zkušenosti.

Manuální režim s Auto-ISO

  • Nastavte stejným způsobem režim M, ale bez kompenzace!
  • Nastavte částečné nebo bodové měření, protože toto nastavení neumožňuje nijak kompenzovat expozici.
  • Teď se nabízí dvě možnosti: ostřit na středový ostřící bod, potom správně zaostřená oblast bude i správně exponovaná oblast nebo nastavit střed hledáčku na místo, které chceme správně exponovat, stisknout tlačítko AE-lock (u Canonů hvězdička) a potom teprve zaostřit a vyfotit. Druhý způsob se dá použít, pokud například chceme mít správně exponované místo mimo hloubku ostrosti.

Ostřeníalmela.jpg

Správné zaostření není na spoustě koncertů vůbec jednoduché. Pokud muzikanti po pódiu celý koncert běhají a poskakují, musíte mít buď hodně rychle ostřící objektiv, nebo dávku štěstí. Vždy se snažte ostřit na středový bod, je nejpřesnější, nejrychlejší a nejcitlivější. Pokud se muzikanti pohybují, existuje pár triků, jak fotoaparátu ostření usnadnit. Pokud se pohybuje směrem k vám (ne příliš rychle), během procesu ostření a následné expozice snímku stačí udělat krok vzad přibližně stejnou rychlostí, pokud vám to okolí dovoluje. Vzdálenost mezi objektivem a muzikantem pak bude víceméně konstantní a zaostření rychlejší a přesnější. Nicméně stejně musíte být rychlí a reagovat na pohyb, už jen proto, že některé pohybové kreace jsou neopakovatelné, viz kytarista A.M. Almela na fotce vpravo.

Kompozice

Focení koncertů a reportážní fotografie obecně nejsou tolik svázány kompozičními pravidly, každopádně je dobré vyhnout se alespoň zbytečně viditelným středovkám. Jinak foťte z nadhledu, z podhledu, naklánějte horizont, cokoli, co umocní atmosféru nebo poukazuje na váš rukopis, je správné.

img_2420.jpg

Občasná středovka nevadí, zvlášť pokud je umocňená barevnou světelnou atmosférou

 

img_3909.jpgimg_2447.jpg

Foťte z podhledu, můžou vzniknout zajímavé snímky

 

img_1322.jpg

Všechny fotografie nemusí být zepředu, zkuste oživit reportáž méně tradičním záběrem ze strany, zeshora nebo přímo z pódia. Samozřejmě nesmíte zapomínat na potřebnou akreditaci nebo povolení pořadatelů, předejdete tak nedorozumění.

 

img_1207.jpg

Buďte pozorní, rozhlížejte se okolo sebe a využijte každou možnost pro netradiční záběr.

 

img_1194.jpg

Překáží vám všudypřítomní fanoušci? Využijte toho a zakomponujte je do snímku, spolu s malou hloubkou ostrosti to může vytvořit hezkou fotografii

Rady na závěr

  • Nezapomeňte si doma náhradní baterie, není nic horšího, než když vám dojdou ty jediné ještě před vystoupením hlavní hvězdy.
  • Před koncertem se projděte okolo pódia a vyberte si místa, ze kterých vyfotíte zajímavé záběry, při koncertě obvykle už není čas.
  • V případě větších koncertů se s pořadateli domluvte na koupi akreditace, případně se informujte, zda se bez ní smí na koncertě fotit, na menších akcích většinou stačí přinést pořadateli panáka tvrdého alkoholu a poté ho poprosit o souhlas s focením. Zeptejte se také, zda kapele nebudete překážet na pódiu, většina méně slavných kapel to však s nadšením akceptuje výměnou za váš souhlas použít fotografie pro jejich prezentaci na webu apod.
  • Střídejte stanoviště, reportáž se stovkou fotek z jednoho místa není příliš zajímavá.
  • Chovejte se profesionálně, pokud je na koncertě více fotografů a vy jim zaberete nejvhodnější místo na celou dobu, nebudou zrovna nadšení, takže v akci žádné složité nastavování, ale vyfoťte rychle, co potřebujete a dejte ostatním také šanci. Buďme k sobě solidární.

Diskuse

apeiron

2.12.2011 23:12

Užitečné rady

Díky za užitečný článek,rady se mi velmi hodily.Dnes jsem fotil Travesti show,použil jsem rady hlavně ohledně nastavení fotoaparátu a fotky dopadly myslím dobře..

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Jak fotit, když venku mrzne

V návodu k fotoaparátu se dočtete, že je možno fotoaparát používat do teploty 0°C. Ale v mrazu se přesto běžně fotí. Kde je tedy…

1.1.2022

JaroslavJay

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada