Brand

Fotografujeme časosběr - 1. díl, první krůčky

Určitě už jste nějaká viděli a pravděpodobně vás velmi zaujala. O čem je řeč? O časosběrných videích, neboli "timescapes". Je to velmi efektní nástroj pro zaznamenání delšího dění například v krajině, na noční obloze nebo třeba při stavbě domů. V dnešním článku si prozradíme hromadu tipů pro snímání takových časosběrů.

Timescapes (česky časosběr) je snímání určité scény v daných časových intervalech. Časosběr je možné vidět v mnoha filmech, dokumentech nebo reklamách. Princip této metody spočívá v tom, že se nafotí velká hromada fotografií v určitém sledu za sebou (třeba stovky až tisíce snímků), které se pak v programech tomu určených složí do videa. Jednou jsem zcela náhodou viděl úžasná videa takového "guru časosběnýh videí", kterým je Tom Low. Po spatření několika jeho videí bylo rozhodnuto, že to chci také zkusit. Začal jsem tedy pátrat, co a jak mám pro to udělat, abych vytvořil takové hezké video jako má Tom :).

vtimescapes_1.jpg

Vlastním fotoaparáty CANON 40D a CANON 7D, a tak jsem zjišťoval, jestli vůbec s takovýmto fotoaparátem můzu časosběrná videa zkoušet. Když jsem zjistil, že to jde s jakýmkoliv fotoaparátem (i obyčejným kompaktem), tak jsem jako první pořídil časovou spoušť TC-80 N3. Sice to nebyla zrovna levná zaležitost, ale s ničím jsem prostě musel začít. Na fotkách je již mnou vyrobený pojezd (cineslider) pro pohyblivá videa. Ale o něm až v příštím pokračování tohoto seriálu.

vtimescapes_2.jpg

Rozhodl jsem se tedy pro vytvoření prvního časosběru. Díky bohu jsem osoba zvědává a nedočkavá, tak jsem začal studovat, jak a co nastavit, na co si mam dávat pozor a čeho se doslova vyvarovat. Ono to vypadá, že si prostě udělám pár cvaků a spojím to do videa a hotovo. Toto jsem si také říkal, ale po prvních snímcích jsem se vrátil zpět do reality a hezky na zaćátek :-). Udělat kvalitní časosběr není až tak jednoduchá věc, jak se zdá. Při samotném snímání se musí hlídat hned několik skutečností.

1073145_576461462397263_2044158972_o.jpg

1. Plné baterie a prázdnou paměťovou kartu s vysokou kapacitou (bude se snímat hooodně dlouho )

2. Jako první je třeba nastavit vše na manuální expoziční režim (čas, clonu, ISO)

3. Vyvážení bílé rovněž nastavit na manuál

4. Vypnout autofokus (AF přepnout na MF).

5. Fotoaprát postavit na stativ a ten řádně zatížit (zatím bez pojezdu)

6. Jestliže má objektiv nebo fotoaparát stabilizaci, tak je nutné ji vypnout

7. Také se vyplatí zakrýt hledáček u digitálních zrcadlovek (parazitní světlo opravdu škodí ) a vytváří tzv. flicking

8. Pro další zredukování flickingu doporučuji použít plně manuální objektiv. Clona také pomáhá při vytváření nežádoucího flickingu - blikání ..... je lepší nastavit stálou clonu a nehýbat s ní. Klidně namáčknout na fotoaparátu tlačítko na hloubku ostrosti a pootočit objektivem mimo kontakty. Clona zůstane uzavřená tak jak chceme a nebude se už hýbat.

9. Také budeme potřebovat hromadu trpělivosti

10. Doporučuji vybrat si zajímavé téma a předvídat jak se scéna bude měnit (zásadní je, aby se na fotografované scéně něco dělo, tzn. nějaký pohyb - například valící se mlha v údolí, oblaka na obloze, hvězdy v noci, auta na dálnici, lidé ve městě, atd.)

11. Vždy používejte časy expozice delší jak 1/5 sekundy.

Když dodržíte tyto body, tak zvýšite pravděpodobnost na vytvoření povedeného snímání.

Nyní už víme, jak nastavit fotoaparát a můžeme začít snímat podkladové fotografie. Počkáme si na zajímavé počasí, najdeme si nějakou zajímavou scénu a můžeme začít. Jako první co jsem chtěl zkusit byla oblačnost a pohyb stínů od slunce. Nastavil jsem si vhodný interval mezi jednotlivými fotografivemi 5 sekund a začal jsem snímat. Pamatujte, že pro jednu sekundu výsledného videa je třeba vytvořit 24 snímků. Takže na jednu minutu takového videa to vychází zhruba následovně:

  • 1/2 sekundy je čas závěrky
  • 5 sekundový inverval mezi snímky
  • Toto vynásobte 24 ( počet snímků za vteřinu ) x 60 ( počet sekund za minutu) = a máte čas strávený samotným focením. V našem pŕípadě čas 7920 s = 132 minut čistého snímání pro minutu videa.

Co se týće intervalů, tak lze doporučit následující:

  • Pohyb oblačnosti 2 - 5s - když fouká silněji, použijte kratší interval.
  • Pohyb stínů od slunce 5 - 10s
  • Noční snímání oblohy (pohyb hvězd) 15 - 30s při vysokém ISO ( 1600 - 3200 ) a cloně 2,8
  • Růst rostlin, nebo stavba budovy atd. 1 den.

Ale s intervalem je třeba si pohrát a zkoušet. Jediné co mi na časosběru vadí, je rychlé opotřebení závěrky (která má omezenou životnost řádově desítky až stovky tisíc snímků). To je bohužel nutná daň za pořízená videa.

Na závěr prvního dílu bych jen uvedl odkaz na mé první video a stránky Toma Lowa. Určitě si je zamilujete stejně jako já :-)

 

WWW.TIMESCAPES.ORG

My first Timescapes from Jan Pidrman on Vimeo.

V příštím pokračování seriálu o focení časosběrných videí se dozvíte mnoho dalších tipů a triků.

Štítky:

Diskuse

Martin

6.8.2013 10:52

díky za inspiraci

už vím co budu zkoušet o dovolené :)

Jan Hornof

6.8.2013 10:54

Time lapse :)

Asi nechápu rozdíl mezi Timescape, timelapse :)) ... Na ukázku hodím také něco ode mne : http://www.youtube.com/watch?v=gyXReEVpR10 ... jinak těším se na další díl, vždy si o časosběru rád přečtu :)

Jan Pidrman

6.8.2013 11:01

Re : Time lapse :)

Já to také pořádně nechápu :-)))) Ono je to vcelku jedno :-) .... jinak video je super, hezké pokoukání :-) Je moc fajn, že v Čechách jsou lidé, které časosběr zajímá :-) jen se špatně hledají :-))))))

Hippo

6.8.2013 11:28

pěkný článek, ale mám dotaz

Už jsem četl o timelapse hodně, ale poprvé čtu, že čas má být delší než 1/5s :O z jakého důvodu?

TerkaT

6.8.2013 11:35

Super článek

Už jsem taky nějaký ten čas okouzlena timelapsem. Akorát já jsem dělala timelapse mraků a stačil mi v pohodě intervat 15 - 30 sekund, ale nevydržela jsem tak dlouho snímat, takže nakonec mám jen 10 vteřin videa. Taky to chce mít určitě i víc jak jednu baterku do foťáku, ten můj totiž zvládne jen 600 snímku na jedno nabití :) Ještě bych uvítala tip na nějaká dobrý prográmek ve kterém video vytvořit .)

TerkaT

6.8.2013 11:43

Muj pokus

https://www.facebook.com/photo.php?v=10200814221096035 Odkaz na můj pokus o timelapse...

Jan Pidrman

6.8.2013 12:31

Re : pěkný článek, ale mám dotaz

Důvod je prostý. Bohužel žádná závěrka není 100%, když vytvořím dvě fotky třeba za stejných světelných podmínek třeba 1/100 tak nikdy fotky nebudou stejné. Vinu za to má závěrka a její nedokonalost. klidné tam může být drobná odchylka a ta se na fotce při tak krátkém čase projeví :-( při delším čase třeba 1 s odchylka není tak patrná. praxe : čas 1/100 + odchylka třeba 0,005s = celkem 0,015s a to je vidět daleko víc než 1,005 s, tam odchylka není vidět. proto jsou delší časy lepší.

Jan Pidrman

6.8.2013 12:35

Re : Super článek

Tak programy budou v dalším díle :-) Ale napovím, že je třeba hned několik programů. LRTimelapse a Lightroom a definované export skript pro výstup.... Co se týče baterií, tak to chce mít u sebe několik baterií a používat battery grip. U někoho jsem dokonce viděl vykuchanou baterii a z ní trčely dva dráty na 7,2V 10 Ah. To už je ale síla :-)

Jan Pidrman

6.8.2013 12:39

Re : Muj pokus

Vypadá to dobře :-)

vojta

6.8.2013 19:32

pocet snimku

Ja bych se chtel zeptat pro zrovna 24 snimku/s? Televizni normy po svete pracuji s 25 (PAL, u nas) nebo s 30sn./s (NTSC). Drzel bych se 25sn./s pokud neni objektivni duvod k jinemu ;)

Jan Pidrman

6.8.2013 21:31

Re : pocet snimku

Důvod je jednoduchý. Norma PAL ukládá 25 snímků/s, ale filmová norma ( na plátno ) udává 24 snímků/s. A další důvod je, video se protáhne :-))))

Jan Hrbáč

8.8.2013 22:16

fajn článek

Už nějakou dobu se s tímto tématem potkávám (a chystám se na něj :-) ... inspirace tady ... http://romannemec.cz Jedny z nejúžasnějších timelapse co jsem zatím viděl, hodně mne to inspirovalo.

Basti

10.8.2013 11:18

Ta 1/5s je trošku blbost pro spoustu time-lapse, rychlé děje takto fotit nejde, jinak se to rozplizne. Manuální vyvážení bílé je nutné pouze při focení do JPG. Manuální expozice je třeba na západ/východ slunce dost nepoužitelná, protože jakmile slunce přeleze obzor, je to expoziční skok daleko mimo rozsah DSLR. Jinak při snímání do RAW je dobré zakázat souběžné ukládání RAW + JPEG, výrazně to urychlí ukládání na kartu.

Rousse

11.8.2013 10:01

Kvetoucí rostliny

No já osobně si myslím, že na zachycení časosběrem kvetoucích rostlin je den hodně málo. Některé vám za den vykvetou, ale až tolik jich zase není.... Já nedávnou zkoušela na časosběr třeba květ klívie a ta mi zabrala 6 dní. Stejně jako ten interval mezi snímky. Myslím si, že to je strašně individuální a záleží hlavně na tom, co fotíte. Mraky, vítr, slunce, stíny - určitě ano. To je v pohybu, tam ten krátký interval je jasný, ale u třeba u rostlin je 5 s strašně krátká doba.

Jan Pidrman

11.8.2013 10:07

Re : Basti

Ten čas 1/5 s není čas intervalu, ale samotného snímku. To znamená, že snímky budou po intervalu třeba 5s, ale každá fotografie má délku expozice jen 1/5 s - lepśí je 1/2 s. Co se týče Raw a nebo jpg, tak to uź záleží komu jak a co se líbí. Můj postŕeh je takový, že při rawu daleko lépe zpracuji snímek s vysokým ISO. Jak jsem psal v článku, interval může být různý. Podle toho jaký máme záměr !!!!

Jan Pidrman

11.8.2013 10:14

Re : Kvetoucí rostliny

"Na kvetoucí rostliny" moc tomu nerozumím. Jestli mam záměr nasnímat rozpuk květu ráno, tak bych klidně použil 10s interval. Jestli mam zájem nasnímat růst rostliny, tak intervaly klidně 3 za den. To znamená, že za 14 dní budu mít 32 snímků. COž je akorát na jednu vteřinu. Proto se toto dělá v úmělém prostředí a interval může být klidně 1 hodina. Chce to vyzkoušet :-)

Rousse

11.8.2013 14:34

Re: Kvetoucí rostliny

Špatně jsem se vyjádřila - přesně jste to vystihl:-) Venku jsou úplně jiné podmínky než u pokojovek, takže ty intervaly jsou jiné - jak píšete - chce to vyzkoušet. Každopádně časosběr je úžasný.

Marian77

11.8.2013 20:07

Prechod deň/noc

A dozvieme sa v pokračovaní niečo aj o prechode deň/noc? :) Napr. ak chceme nejakú krajinu a oblohu(hviezdy). Ako nastaviť ISO, clonu a pod. Vďaka :)

Jan Pidrman

12.8.2013 11:12

Re : Prechod deň/noc

Určitě, Pro mne to byla pořádná výzva, přechod slunce -> hvězdy :-) Na to je potřeba přibližně 20 expozičních skoků, ISO + clona a v neposlední řadě čas. Buď to jde dělat ručně, ale nevýhoda je, že musíte fyzicky sáhnout na fotoaparát ( nastavení ISO + clona ) a počítat, nebo je na to software, který se stará o vše :-) Nevýhoda je vláčet sebou malého netbooka + baterie.

Martin

22.8.2013 07:46

tak jsem to zkusil, podvečer a auta na dálnici a myslím, že na první pokus to není zlé :) http://youtu.be/rPT3ZUh1cdY ovšem ještě to bude chtít dopilovat těším se na další článek

Václav

28.8.2013 18:36

Flicking

Ahoj. Také jsem se již několikrát o Timelapse video pokoušel, ale bohužel jsem měl vždy problém s rozblikáním videa několika málo snímky (někdy více a někdy třeba jen dva) s jinou expozicí. Je tedy pravda, že jsem neměl zakrytý hledáček, ale především to dělá předpokládám clona. Mám Nikon D5100 s Nikkorem 18-105mm. Docela mě zaujala rada, pootočit s objektivem mimo kontakty, ale nejsem si uplně jistý, jestli to je bezpečné pro foťák a jestli to jde praktikovat s každým objektivem? Neexistuje na to ještě nějaký jiný fígl (krom pořízení manuálního objektivu)? Jinak informace ohledně přechodů ze světla do tmy bych také v nějakém dalším díle uvítal a zajímali by mne. Ten záběr (ve videu) u bazénu, kdy den přechází v noc a v dálce je město je parádní! Jinak můj první a hodně krátký pokus je na odkazu níž. Interval byl 10s a doba snímání jen 30 minut. http://www.youtube.com/watch?v=ANn8eS96tB4

f.havel

29.8.2013 15:15

Re : Basti

1/5s není v časosběru vůbec dlouhá expoziční doba. Vedle eliminace problikávání je to hlavne z důvodu plynulosti pohybu. Delším časem zachytíte díky pohybovému rozostření mnohem vetší část pohybového děje a tím pádem bude obraz plynulejší. Ideální expoziční doba pro plynulé video je kolem poloviny času intervalu (např. interval = 6 s; exp. čas = 3 s). Ve dne se toto řeší pomocí filtrů. Přikládám svůj počin: http://vimeo.com/54935351 Ve většině záběrů je expoziční doba příliš krátká:) Jinak článek se mi líbí. Je vidět. že se v poslední době zvyšuje zájem o tuto foto/video techniku. Mě osobně by nejvíce zajímaly detaily o autorově slideru:) Hlavně mechanická stránka věci, použitý materiál apod.

lacoch

31.10.2013 20:28

Čo ďalej

V příštím pokračování seriálu ...... Bude ešte nejaké pokračovanie?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Fotografujeme

Všechny články kategorie

Fujifilm CLASSIC Neg. na starších foťácích Fuji

Pokud fotíte do RAF a používáte pro úpravu Capture One, zde je poměrně snadný trik jak využít nejnovější filmové simulace i na…

5.1.2021

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie - rok 2020

Máme za sebou trošku zvláštní rok, tak se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících…

3.1.2021

Michal Balada

Dvojí polarizační filtr aneb využití efektů

Určitě každý známe označení CPL tedy cirkulární polarizační filtr. Každý, kdo tento filtr zná ví také jaký efekt vytváří.…

14.11.2020

Lukáš

Měření expozice: kdy a proč chybuje? Jak na ideální expozici?

Ve fotoaparátu vestavěné měření expozice je velmi užitečné, avšak ne 100% spolehlivé. V jakých případech je potřeba expozimetr…

2.5.2020

Tomáš

Krajinářská fotografie: březen - srpen 2019

Po delší době se pojďme podívat na krajinářské fotografie, které jste na Fotorádce v uplynulých měsících nahráli.

16.9.2019

Michal Balada

JAK FOTIT DĚTI (nejen) mobilem

Pro děti to nejlepší...to platí i pro fotografii. Základy kompozice a nastavení fotoaparátu a třeba i inspiraci pro fotografování…

21.8.2019

Pavel