Brand

Jak vyměnit oblohu na fotce v Adobe Photoshopu

o_pred.jpgV předchozích dílech našeho seriálu o úpravách fotek v Photoshopu jsme se naučili používat vrstvy a masky. Dnes na toto téma opět navážeme, a to zcela praktickým příkladem. Ukážeme si totiž, jak pomocí vrstev a masky vyměnit na fotografii nezajímavou oblohu za nějakou lepší. To vše polopaticky i s praktickými tipy.

Ať už na fotce chceme vyměnit krajinu na pozadí, oblohu nebo třeba i samotnou modelku, budeme k tomu potřebovat ideálně vrstvy a masky. Co to je a jak se s tím pracuje jsme si už vysvětlili v předchozích dvou článcích:

Tímto článkem navážeme na výše uvedená témata, a to zcela praktickým příkladem. Může se stát, že fotíme například zajímavou krajinu nebo architekturu a nepovede se nám dobře zachytit oblohu. Nebo jsme museli fotit v nepříliš dobrém světle a obloha je zcela přepálená nebo lidově řečeno "vyblitá". V takovém případě možná budeme chtít na takové fotce (pokud nám na ní hodně záleží) oblohu vyměnit za nějakou jinou.

Poznámka: níže uvedený postup lze aplikovat v podstatě na jakoukoliv část fotografie. Nemusí to být jen a pouze obloha. Stejný postup můžeme aplikovat pro výměnu nepěkné továrny na pozadí za les a podobně.

Jak na výměnu oblohy pomocí masek a vrstev

Nyní již k praktickému postupu. Máme k dispozici níže uvedenou fotografii ulice, na které je zcela přepálená obloha. Důvodem byl příliš velký kontrast mezi tmavou ulicí a světlou oblohou. Tehdy by bylo ideálním řešením postavit fotoaparát na stativ a udělat dvě různé expozice - jednu na ulici a druhou na oblohu a poté snímek snadno složit. Jenže to prostě ne vždy je možné (chybí stativ, naopak přebývají děti, není čas, atd :). Berme to tak, že je to rychle udělaná fotka z výletu, kdy neměl fotograf možnost plně se vyřádit. Níže uvedený zdrojový snímek si ve větším rozlišení můžete stáhnout zde.

puvodni_fotka.jpg

Ještě než začneme, pozor na přirozenost výsledku

Pokud na fotce cokoliv vyměňujeme, je potřeba se nejprve zamyslet, co místo toho do fotky umístíme. Teď prostě nemůžeme vzít jakoukoliv oblohu a dát jí do fotky, protože výsledek by vypadal dost nepřirozeně a uměle. Na první pohled by bylo znát, že tam ta obloha původně nebyla. To platí všeobecně o všech postupech, kdy cokoliv na fotce zaměňujeme.

Jak tedy na to, aby výsledek vypadal přirozeně? Je potřeba použít takovou zdrojovou oblohu, která bude světlem a denní dobou zapadat do naší původní fotky. Ideální by bylo použít snímek oblohy pořízený v podobnou denní dobu za stejného počasí ve stejnou roční dobu. Takový snímek ale nemáme, a tak je dobré zapátrat v archivu a snažit se dohledat snímek obsahující oblohu, který byl pořízený třeba chvíli poté nebo alespoň v podobnou denní dobu jindy za podobného počasí.

Také je potřeba brát v úvahu směr světla. Například do výše uvedené zdrojové fotky prostě nemůžeme umístit oblohu, na které bude vidět, že slunce svítilo zprava. Na výše uvedené fotce je zcela zřejmé, že slunce bylo nízko vlevo (z našeho pohledu), protože bílé domy vpravo jsou o mnohem víc nasvícené, než ty hnědé ve stínu. Také si nemůžeme dovolit umístit tam azurově modrou oblohu od moře. Výše uvedená fotka byla pořízena v podvečer a je potřeba to respektovat. Proto tam umístíme jen lehounce modrou světlou oblohu, aby výsledek vypadal co nejvíce přirozeně.

V archivu jsem dohledal dvě následující fotografie, které obsahují velkou část oblohy a byly pořízeny v podobnou denní dobu (ve stejný den). Uvidíme, která obloha se do snímku bude hodit víc.

obloha1.jpgobloha2.jpg

Praktický postup

V editoru Adobe Photoshop si otevřeme zdrojovou fotografii ulice s přepálenou oblohou. Poté si tuto vrstvu zduplikujeme, ať máme k dispozici raději vždy původní snímek. Lze to udělat kombinací kláves CTRL J.

o1.jpgo2.jpg

Nyní potřebujeme udělat to, že na duplikované vrstvě "vymažeme" oblohu, která se tak stane průhlednou. Nebudeme to dělat gumou (proč jsme si vysvětlili v předchozím článku), ale maskou vrstvy. Naším cílem tedy je vytvořit u této duplikované vrstvy masku, pomocí které učiníme oblohu neviditelnou.

Klikneme tedy na malou ikonku obdélníku s kolečkem uprostřed a vytvoříme masku:

o3.jpgo4.jpg

A nyní začíná ta pravá legrace. Jak vytvořit masku u tak nepravidelné plochy, jako je obloha na snímku? Masky vytváříme většinou:

  • manuálně (štětec, přechod, ...) nebo
  • automaticky (výběrem).

Abychom se v tomto případě nepatlali se štětcem, použijeme automatický výběr. Využijeme kontrastu mezi oblohou a budovami a použijeme proto nástroj Magická hůlka (Magic wand). Otázkou je, jakou vybrat toleranci? Podíváme se proto, zda-li je obloha opravdu kompletně přepálená. Klikneme do duplikované vrstvy (nyní jsme byli v masce) a vyvoláme si dialogové okno pro Úrovně (CTRL L). Pak stačí se stlačenou klávesou ALT kliknout na pravý posuvník pod histogramem a zobrazí se nám bíle to, co je přepálené - tedy komplet celá obloha. Proto vybereme toleranci u magické hůlky jen 1.

Poznámka: postup se zjištěním přepalů můžete vynechat pokud již víte, že obloha je celá přepálená. Toleranci jsme zvolili pouze 1, protože když je celá obloha bílá, chceme, aby hůlka vybrala sama jen bílou oblohu a ne šedou fasádu domu.

Nyní klikneme na miniaturu masky a poté již magickou hůlkou na oblohu. Vidíme, že hůlka sama vybrala jen bílou plochu oblohy.

o5.jpg

 

Tip: je potřeba mít zaškrtnutou volbu "sousedící", jinak by magická hůlka vybrala i přepálené části na fasádě světlého domu.

Nyní máme hotový výběr, což je v celé procesu vždy to nejsložitější. Pak jen stačí do výběru vyklopit černou plechovku barvy. Nebo naopak s černou barvou nastavenou ve vzorníku na pozadí zmáčknout klávesu Delete. Výsledek bude stejný, a to černou barvou vymaskovaná obloha, která se nyní stává průhlednou. Můžete si to ověřit tak, že zneviditelníte na chvíli pozadí (ikonkou oka vlevo od miniatury vrstvy) a měli byste vidět místo oblohy šachovnici. Klikneme hůlkou ještě jednou na oblohu a výběr tím zrušíme.

ox.jpg

Teď už jen stačí pod duplikovanou vrstvu s maskou podložit novou oblohu. Vyzkoušíme obě varianty. Otevřeme si obě fotografie s oblohou a pomocí postupu: klik na fotku s oblohou - označit vše (CTRL A), kopírovat (CTRL C) a pak klik na fotku s ulicí vložit (CTRL V) postupně oba snímky z oblohou vložíme do původní fotky. Vzniknou nám tak dvě nové vrstvy. Jsou ale nešikovně zcela nahoře, tak je pomocí tažení myši přetáhneme právě mezi pozadí a duplikovanou vrstvu s maskou. A právě v tu chvíli začneme vidět místo té vymaskované, oblohu novou.

o7.jpgo8.jpg

V tuto chvíli už jen stačí si pohrát s umístěním oblohy a výsledek máme na dosah ruky. V našem případě je výrazně lepší obloha šedivější, než ta modrá - ta by vypadala dost nepřirozeně. Můžete si to zkusit tak, že vrchní vrstvu s oblohou zneviditelníte miniaturou oka nalevo od ikony vrstvy.

Aby výsledek byl ještě přirozenější, tak zdrojovou oblohu nástrojem pro přesun trochu posuneme a ještě pomocí postupu Úpravy - Transformovat - Převrátit Vodorovně zajistíme, že obloha bude vlevo světlejší, než vpravo. Díky tomu bude výsledek ještě přirozenější. U všech těchto úprav ale musíme být na vrstvě s oblohou!

o9.jpgo10.jpg

Další možností by bylo samotnou vrstvu s oblohou třeba upravit úrovněmi a podobně.

Výsledek: před a po, stačí najet myší:

Tip: pokud byste neměli k dispozici zdrojový snímek s tak velkou oblohou, můžete jej postupem /Úpravy - Transformovat - Změnit velikost/ roztáhnout trošku na výšku. V našem případě by to pomohlo a zbavili bychom se špičky stromu nad budovami, která tam nemusí vypadat možná zcela přirozeně.

Až budete s výsledkem spokojeni, stačí vrstvy sloužit dohromady /Vrstva - Do jedné vrstvy/ a výsledek uložit do požadovaného formátu.

Shrnutí a závěr

Výše uvedený postup je samozřejmě jen jeden z mnoha možných. Ani netvrdím, že je ten nejlepší dostupný. Taktéž se musím narovinu přiznat, že jsem málokdy ve svém životě kdy měnil na fotce oblohu nebo jiný obsah. Nejsem totiž příznivcem velkých manipulací fotek. Nicméně postup, který jsem v tomto článku převedl, je velmi univerzální a může posloužit mnoha účelům. Nemusí to být nutně tak drastický zásah, jako je výměna oblohy.

Nejsložitější na maskování jsou výběry. Zejména pokud máme maskovat komplikované objekty, jako jsou stromy, vlasy a podobně. V tomto případě to bylo vcelku ještě snadné, ale jsou mnohem složitější případy, kdy nejvíc času z celého postupu zabere vytvoření té správné masky.

Princip dnešní úpravy je vlastně velmi snadný. Stačí vymaskovat oblohu na fotce a podsunout pod ní oblohu novou.

Budu rád, pokud se podělíte o své vlastní zkušenosti a postupy v komentářích níže. Třeba se nám společně podaří najít snazší postup se stejným nebo i lepším výsledkem. Jakékoliv dotazy k tématu se budu taktéž snažit rychle odpovědět.

 

Štítky: photoshop, editace

Diskuse

iva.dufkova

9.11.2013 19:07

Hned jsem si to vyzkoušela. Mám ráda takto srozumitelné články, kéž by jich bylo víc (které se týkají Photoshopu). Takže opět, velké díky.

Ondřej83

9.11.2013 19:26

Omlouvám se, ale musím říct, že nejsem fanda takto zaměřených článků a to z jednoho důvodu: Amatér, který se učí podobné úpravy si těžko koupí Photoshop za cca 20000,- ale používá např. Gimp, který je zdarma, ale tam je mu tento návod k ničemu... Nebo používá pirátskou kopii, ale to by se podporovat myslím nemělo. Proto bych uvítal podobné návody spíše pro Gimp. Nebo se pletu?

Petr Šigut

10.11.2013 06:39

http://www.root.cz/serialy/upravy-fotografii-v-gimpu/

Tomáš

10.11.2013 09:34

Jasně, chápu. Nicméně Photoshop už se dnes nekupuje za velké peníze, ale "pronajímá online". Prostě se platí měsíčně - není to sice taky málo, ale je to ve výsledku dostupnější pro běžné lidi. Jestli dají pár stovek měsíčně za cigarety nebo photoshop už je na každém :)

Ondřej83

10.11.2013 18:12

ano, ale myslím, že to co se zaplatilo dříve za licenci, tak teď stačí na cca 2 roky, takže je to stále dost drahé... Děkuji za odkaz na úpravy v Gimpu

zdenda77

10.11.2013 18:33

I Zoner za ty peníze je slušný editor. Docela dost umí za 4t Adobe Lightroom.

Ondřej83

11.11.2013 17:55

Ano, Zoner mám, je super, ale neumí vrstvy. Lightroom vrstvy umí?

wizyy

11.11.2013 19:22

Lightroom ne, ten je na praci s RAWem a tam umi skvělý věci...vrstvy ale umí photoshop elements, na paladixu je 11 za 800 i s premiere elements

zdenda77

13.11.2013 20:00

Lightroom jsem zkoušel a umí dost už v Rawu a stejně jako Zooner umí pracovat se dvěmi fotky a ty upravovat a prolínat....

Martin

15.11.2013 15:24

myslím že postup platí i pro elements který je přeci jen cenově příznivější a navíc se dodával myslím ke canonům zdarma. Budu se opakovat, ale dobrou fotografii tvoří kombinace rukou - techniky - editace. Více či méně se dá něco zachránit něčím druhým, proto nebudu tvrdit že z Gimpu nebo ze Zoneru nepolezou dobré fotky. Na druhou stranu pokud člověk dá majlant za foťák, objektivy a další příslušenství, je zkutečně rozdíl mezi elements a zonerem natolik velký aby nestál za možnost pracovat pohodlně s vrstvami?

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Úpravy a tisk

Všechny články kategorie

Jak na tisk obrazů z vlastních fotek - 5 důležitých zásad

Obraz vyrobený z fotky je přitažlivou a stále populárnější formou zobrazování fotografií. I když je dnes většina uložena již…

7.4.2020

Redakce Fotorádce.cz

Zoner Photo studio X vs. Photoshop

Nový Zoner X se přibližuje Photoshopu (vrstvy, masky, způsob úprav). Proto jsem se rozhodl oba programy porovnat.

21.11.2017

Roman

Jak na hromadné úpravy v Photoshopu pomocí dávek

Photoshop bez akcí a dávek by byl asi jako raketoplán bez přídavných motorů. A právě v tomto článku mám pro vás spoustu…

21.11.2016

Tomáš

Jak neztratit hlavu při úpravách fotek

Pokud jste už někdy najednou upravovali větší množství fotek, tak víte, že je to vcelku ošemetná práce. Velmi snadno se vám…

3.6.2016

Tomáš

Editace fotografií - Čištění

Editace fotografií je pro mnoho amatérských fotografů noční můrou. Naučit se správně používat Photoshop, Lightroom nebo jiný…

28.3.2016

Václav

Google uvolnil sadu Nik Collection zdarma

Sada oblíbených nástrojů pro úpravy fotografií Google Nik Collection je od 24.3.2016 zdarma. V článku najdete i krátký návod, jak…

24.3.2016

Martin