Brand

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř vidět? Zkusili jste postavu nasvítit čelovkou nebo baterkou, ale nasvícení nevypadalo přirozeně? V tomto článku si představíme jeden malinký zázrak, který mě poslední rok provázel na foto-expedicích v Dolomitech, Skotsku i Lofotech a který tento problém velmi efektivně řeší.

Každý, kdo fotografuje krajinu, ji nejspíše dříve nebo později zkusí oživit o lidský element. Ten fotografiím dodá nejen měřítko, ale také vylepšení kompozice, oživení, příběh a v některých případech i duši.

Mountain photographer.jpg

Problém s nedostatkem světla

Problém ale nastává s nedostatkem světla pozdních večerních nebo brzkých ranních hodin. Lidský element do fotografie v té době zanést sice můžeme, ale vzhledem k nedostatku světla se na pozadí ztratí. V některých případech pomůže barevně výrazné oblečení (červená nebo žlutá) a vhodné umístnění člověka (na horizont nebo na kontrastně laděný podklad), ale i tak většinou na fotograiích zaniká.

Arctic Fairy Tale.jpg

Zbývá tedy jediná možnost. Aby byl človíček ve fotografii vidět, potřebujeme ho nějak nasvítit. Ale jak? Když použijeme čelovku nebo baterku, človíčka tím sice nasvítit zvládneme, ale na fotografii to nebude vypadat přirozeně. První, co diváka napadne, bude „Kde se tam to světlo vzalo? Co na něj svítí?“

POWER SPHAERIO.jpg

Přirozené světlo na dosah ruky

Přirozeně vypadá například oheň, ale ten na špičkách zasněžených hor nerozděláte. Přemýšlel jsem proto o něčem praktičtějším a napadlo mě jediné.... LUCERNA! Táhnout se s nějakou kovovou, těžkou hrůzou na vrchol Lofot ale nebyla zrovna vábná představa. A tak jsem začal hledat nějaké lehčí, praktičtější řešení.

Do internetového vyhledávače jsem proto zadal „Oudoorová lucerna“. A vypadlo mi mnoho potenciálních řešení. Při bližším průzkumu jsem ale zjistil, že běžné outdoorové lucerny dosahují svítivosti pouhých 200-300 lumenů a to často při slušné váze 1-2kg.

Shadows of night.jpg

Hledal jsem proto dále, až jsem narazil na starou dobrou značku Fenix, od které mám všechny čelovky. Jejich lucerna CL30R byla na první pohled vším, co jsem hledal. Svítivost výborných 650 lumenů, neutrálně bílá barva světla, 6 režimů svítivosti pro různé fotografické situace, vodotěsnost do 1 metru, nárazuvzdorná konstrukce, možnost fungovat na 3, 2 i pouhou 1 baterii, možnost využít lucernu jako power-banku v případě nouze a přitom váha pouhých 556 gramů? Jedním slovem paráda!

AGAINST ALL ODDS.jpg

Po 50 dnech testování v praxi

S lucernou jsem udělal pár kontrolních testů, cvičných záběrů a už putovala na první focení do zimních Dolomit. Následovala lednová foto-expedice Skotsko, pak únorová foto-expedice Lofoty, následně v dubnu opět Skotsko.

Po cca 50 dnech focení s lucernou v horách a na pobřežích jsem dospěl k následujícím závěrům:

PLUSY

1.       Nasvícení človíčka je ideální, pokud lucernu držíte v ruce, která je blíže fotoaparátu (tedy světlo z lucerny padá na vaše tělo z úhlu, ze kterého fotíte).

Fenix-CL30R.jpg2.       Intenzita světla, které lucerna emituje na nejvyšší výkon (650 lumenů), je nejlepší v době cca 20-30 minut po západu / 20-30 minut před východem slunce. Pokud bude světla méně (fotíte ještě později po západu / dřívěji před východem), je potřeba přepnout na nižší výkon (abyste zabránili přepalům).

3.       Teplota světla je optimální pro všechny typy scenérií. Další úpravy teploty světla jsou možné (obalit lucernu fólií / postprocessing), ale nejsou nezbytně nutné.

4.       Odolnost lucerny je parádní. Přežije všechny běžné pády, odolá dešti, sněhu i mrazu. Tedy jakéhokoliv selhání v extrémních podmínkách se bát opravdu nemusíte.

5.       Váha 556 gramů je akceptovatelná, zejmna uvážíme-li, že díky lucerně nemusím nosit externí blesk a softbox na nasvícení stanu (viz bod 6 níže).

6.       Lucernou lze stejně tak dobře nasvítit i stan. Uvnitř stanu produkuje rovnoměrné, do všech stran se rozprostírající světlo, které je lepší než použití několika čelovek zároveň. Díky tomu nemusím do hor tahat separátní blesk a softbox, který jsem k nasvícení stanu používal dříve.

7.       S lucernou lze různě experimentovat. Nasvítit nejdříve stan, nehnout s kompozicí a nasvítit sebe před stanem, případně sebe na špici nějakého vrcholku poblíž, následně to v PS prolnout do jednoho snímku.

8.       Lucerna poslouží i při stanování. Tedy pokud jako fotograf na vrcholku hory stanujete, využijete lucernu pro pohyb v „tábořišti“ nebo večer při relaxu ve stanu.

Night falling.jpg

MÍNUSY

1.       Tak jako tak je to přes půl kila, které musíte na vrcholky hor vytáhnout.

2.       Pokud by svítivost lucerny byla ještě vyšší (1000 lumenů a výše), poskytla by možnost fotografovat nasvícený lidský element již v době západu nebo těsně po západu slunce. Současný výkon 650 lumenů na tyto situace ještě nestačí, což je škoda.

MISTY MOUNTAIN.jpg

Focení s lucernou v praxi

Použití lucerny v praxi je jednodušší, než se zdá. Pro maximalizaci obrazové kvality doporučuji kombinovat vždy 2 kompozičně identické expozice.

1)      První záběr bude na krajinu bez lucerny:

  • iso minimální (například 100),
  • clona dle potřeby (například F10),
  • čas dle množství světla (například 4 sekundy).

2)      Druhý záběr bude čistě na lidský element s lucernou:

  • iso zvýšíme, abychom kompenzovali krátký čas (například 800),
  • clona stačí nižší (například F6,3),
  • čas doporučuji minimálně 1/5 sekundy a rychlejší (aby se člověk nerozmazal).

Going for hay.jpg

Následně oba kompozičně identické snímky prolneme v PS do jednoho. Správnou expozici pro druhý záběr lze jednoduše spočítat v řadě aplikací do telefonu nebo jednoduše odhadnout, použít pro jistotu i expoziční bracketing a následně to v rawu poladit tak, aby snímky byly před prolnutím identicky světlé.

PINK FUTURE.jpg

Někdo se mě asi zeptá: „No jo, ale já vidím, že to kombinuješ navíc s panoramatickou fotografií! Jak potom na to?“ Odpověď je opět jednoduchá. Prostě jedeš z jednoho konce panorama na druhý, fotíš podkladové snímky tak, jako pro standardní panorama a pouze u podkladového snímku, do kterého si jdeš stoupnout, použiješ navíc druhý záběr (viz bod 2 výše). Alfou omegou druhého záběru je použít dostatečně krátký čas (proto nižší clona a vyšší iso), aby se člověk s lampičkou v ruce pohybem na fotografii nerozmazal.

IN A FAIRY TALE.jpg

Takže tolik pro dnešek přátelé. Za mě super produkt, který nabízí možnost vytvořit si v extrémních podmínkách hor svoje malinké „fotografické studio“ a realizovat tak řadu fotografických mini-projektů. Přeji dobré světlo a spoustu skvělých fotografií!

FAIRY GLEN.jpg

Štítky:

Václav

Václav Krpelík je fotograf, který se zaměřuje především na fotografování krajiny a to jak té na souši, tak té pod vodou. Jako jeden z mála fotografů na světě, se s těžkou foto-technikou vydává do mořských hlubin výhradně bez přístroje. Mnohaleté zkušenosti s fotografováním hor, pobřeží, mořského světa a dalších žánrů pak předává účastníkům svých workshopů a expedic pořádaných v zahraničí.

Více o něm a o jeho tvorbě naleznete na jeho webu www.vaclavkrpelik.com.

Diskuse

Petr

13.5.2019 08:45

Vašku skvělý článek a pěkně popsané jak to vypadá v pozadí vzniku fotky....moc díky

Pavel

13.5.2019 08:49

Pěkné - teď ještě donutit tu duši pózovat tak, aby to vypadalo, že si tou lucernou na něco svítí a ne, že dělá efekty pro fotografa. Sorry, nedalo mi to.

Václav

13.5.2019 09:54

Petře díky za komentář :) Pavle všichni se tady těšíme, až nám na svých fotografiích ukážeš, jak to má správně vypadat :)

František

14.5.2019 13:11

Všichni ne třeba já se netěším a s Pavlem souhlasím 

Václav

14.5.2019 15:30

Pro Františka a Pavla: Na světě neexistuje fotografie, která by se líbila všem. Proto fotím tak, aby se to líbilo především mě. Názory veřejnosti vždy były, jsou a budou různé. S příchodem internetu může každý viditelně publikovat názor na cokoliv. Zedník vysvětluje, co by měl / neměl říkat prezident, automechanik se rozčiluje, že ten nebo onen politik nerozumí ekonomice a oba o tom vedou "plnohodnotné" internetové diskuse. Takže děkuji za názor. Nicméně pokud má názor přidat nějakou hodnotu (potenciálně donutit autora aby se nad tím alespoň zamyslel), pokud nemá jít pouze o „výkřik do tmy“, uvítal bych alespoň link na ukázku, kde uvidíme „jak to má podle kritiků vypadat“, pakliže kritik není schopen odkázat na práci svojí.

Jindřich

15.5.2019 11:22

Já se také přikláním na stranu Pavla a Františka. Myslím, že pokud je efekt s lucernou použit výjimečně, bude působivý. Ale pokud se bude postava s lucernou vyskytovat na každém druhém snímku večerní krajiny, půjde pouze o samoúčelné pózování s cílem zvýšit atraktivitu fotografie, které bude působit spíše úsměvně. Předem se omlouvám za svůj komentář a pokorně přiznávám, že není podložen ani studiem vysoké školy s příslušným zaměřením ani léty fotografické praxe - jde pouze o výraz mého subjektivního estetického cítění. Jinak nic proti autorovým fotografiím krajiny, které mají vysokou technickou i výtvarnou úroveň.

Václav

15.5.2019 12:36

Jindro určitě souhlasím, že lucerna se do některých snímků hodí, do jiných méně a do některých možná vůbec. Účelem článku nebylo diktovat co kdy používat, ale ukázat čtenářům, že tady ta možnost je (stejně jako další jiné) a na přiložených fotografiích doložit, jak to může vypadat. Samozřejmě lucernu nepoužívám na všech záběrech (viz můj web nebo předchozí články), ale jelikož je text o lucerně, nemá smysl do článku dávat fotografie, na kterých lucerna použita nebyla. Co se fotografií týče, každý fotograf má určitý prostor pro zlepšení. Jen je potřeba vzít v úvahu skutečnost, že to, co někdo vnímá jako zlepšení, vnímá jiný jako opak. Stejně tak jako je potřeba vzít skutečnost, že fotografie jsou vždy foceny za přítomnosti určitých omezeních (v mém případě je to potřeba stihnout se věnovat ostatním účastníkům výpravy, nelézt si nevhodně s ostatnimi do záběru, často bojovat s extrémními povětrnostními podmínkami, o kterých komentátoři z pohodlí od počítače nemají většinou šajnu). Dokázal bych to nafotit jinak a lépe? Určitě ano. Ale když se vrátím do kontextu podmínek, ve kterých były fotografie pořízeny a zeptám se sám sebe „Mohl jsem z toho za dané situace vymáčknout více?” S klidným svědomím si troufnu říci, že ne.

Tony

17.5.2019 22:00

fajn clanok da sa zneho vela naucit 

Tony

17.5.2019 22:11

ta posledna fotka nieje nahodou udolie duchov na Skye

Václav

19.5.2019 22:08

Ahoj, ta lokalita na poslední fotce se jmenuje opravdu "Fairy Glen" ...tak jak je uvedeno na fotce. Přiznám se, že údolí duchů tam ani neznám (nebo neznám ten název) :o)

Pavel

20.5.2019 08:33

Nečekal jsem, že je zde byť i nesmělá kritika nepřípustná. Neměl jsem v úmyslu vás jakkoli shazovat a doufal jsem, že vám spíš dám drobný námět k další práci. Nápad s lucernou je skvělý, oživení krajiny světelným markantem je působivé, ale póza figuranta s lucernou to někdy kazí, i když je na fotce mrňavý. Takhle je to místy nelogické a (některý?) divák to vidí.

 

Treba na té pláži, tam je to v pořádku. V těch kruzích by stačil hodně mírný předklon, aby to vypadalo, že si je prohlíží. U chaty by stačilo, aby popošel blíž k ní, aby na ni dopadla část světla. Na skalisku je lucerna v ruce úplně samoúčelná, ve vzduchu není na co svítit, pokud by nestačila prostá silueta, lucernu bych zkusil postavit na zem nebo ji držet jen ve svěšené ruce. Stačí to jako vysvětlení mé myšlenky?

Pavel

20.5.2019 08:35

Nečekal jsem, že je zde byť i nesmělá kritika nepřípustná. Neměl jsem v úmyslu vás jakkoli shazovat a doufal jsem, že vám spíš dám drobný námět k další práci. Nápad s lucernou je skvělý, oživení krajiny světelným markantem je působivé, ale póza figuranta s lucernou to někdy kazí, i když je na fotce mrňavý. Takhle je to místy nelogické a (některý?) divák to vidí.

 

Treba na té pláži, tam je to v pořádku, stejně tak u stanu. Evokuje to logický děj. V těch kruzích by stačil hodně mírný předklon, aby to vypadalo, že si je prohlíží. U chaty by stačilo, aby popošel blíž k ní, aby na ni dopadla část světla. Na skalisku je lucerna v ruce úplně samoúčelná, ve vzduchu není na co svítit, pokud by nestačila prostá silueta, lucernu bych zkusil postavit na zem nebo ji držet jen ve svěšené ruce. Stačí to jako vysvětlení mé myšlenky?

Tomáš

20.5.2019 12:34

Ono otázkou je, jestli fotografie jako taková vůbec musí mít nějaký logický smysl. Pro někoho ano, pro někoho vůbec. Mně třeba stačí začít zajímavý vizuální vjem, nechat se "oslovit" a je mi úplně jedno, jestli je na fotce panda s telefonem nebo fotograf s lucernou. Nemusí mi to dávat smysl. Nějak to na mě působí. To mi stačí. A na jiného to působí jinak... a to je přeci krása umění. To, že to František, Pavel i ostatní vidí jinak, je dobře... a řekl bych, buďme za to rádi :)

Jindřich

21.5.2019 10:38

Ono je vlastně i otázkou, jestli má ještě vůbec v dnešní době, kdy je osnímkovaná už pomalu celá planeta, fotografie jako taková nějaký smysl. Pro fotografa samotného určitě ano - jinak by se tak finančně a časově náročné zálibě asi nevěnoval, ale ve vztahu k ostatním lidem? Zajímají fotografovy fotografie ještě někoho jiného? Dříve byla fotografie doménou několika zapálených nadšenců, kteří neváhali podstoupit ten složitý proces vedoucí od pořízení snímku k hotové zvětšenině a věděli přesně proč to dělají a jejich práce obdivovalo mnoho lidí. Dnes jsme ale svědky totální inflace fotografie, kdy je majitelem fotoaparátu (mobilu) prakticky každý a naseká s ním neskutečné množství fotografií, které není ani on sám schopen potom prohlédnout. Všichni samozřejmě cestují a zveřejňují nebo sdílejí své fotky na internetu, takže každé zajímavé místo už bylo nesčetněkrát vyfoceno zepředu, zezadu, zespodu, zvrchu... Ne každý měl ovšem štěstí na ideální podmínky nebo schopnosti danou lokalitu fotograficky dokonale "vytěžit". I tak ale z každého místa, které se chystáme navštívit, existují spousty a spousty fotografií, které pak další fotograf rozšíří většinou jen o instalaci své nebo sobě blízké osoby do dané lokality. Jsou samozřejmě ještě výjimky - už tolik lidí se nepotápí s fotoaparátem na odlehlých místech a jsou také mimořádné události, které jsou jedinečné a neopakují se. Teď jde o to, jestli má práce fotografa něajký přesah - jestli jeho dílo žije i po jeho smrti, jestli jeho archiv bude někdy někoho ještě zajímat. Ono se vlastně v širším kontextu nejedná pouze o fotografii, ale třeba i výtvarné umění nebo literaturu - i tyto oblasti jsou postiženy nadprodukcí. Omlouvám se za své filozofování, ale je to oblast, která mě v poslední době nutí k přemýšlení a třeba se nad tím zamýšlí i někdo ze čtenářů tohoto webu. Zajímavé, kam až se diskuze přesunula od technických záležitostí kolem outdoorové lucerny...

Václav

21.5.2019 10:42

Pavle určitě děkuji za dodatečný komentář, který to objasňuje. Já to také objasním. Kritika je určitě vítaná, ale záleží na formě. Představ si, že ty sám jedeš 2x do Dolomit, pak 2x do Skotska, na Lofoty… lezeš v těžké polní nahoru ve sněhu po kolena, následně tam na kopci v pocitové teplotě kolem -15°C, větru tak silném, že ti to nadzvedává stativ, koukáš kde jsou ostatni účastníci výpravy (jestli jsou v pořádku / jestli nepotřebují pomoct / jakým směrem fotí, abyste se neomezovali v záběrech) a snažíš se aspoň něco v rychlosti cvaknout. Druhý den máš radost, že počasí na chvíli vyšlo, že jste to zvládli a něco rozumného z toho vylezlo. Následně věnuješ večery editaci a víkend článku…. aby jsi pak četl výkřiky z gauče od piva typu „Ještě nauč tu duši pózovat… sorry, nedalo mi to”. Takových „chytrych” komentátorů a „výkřiků do tmy” jsou dnes mraky kam se podíváš a tak je buď ignoruji nebo posilam do patřičných míst. Reagoval by jsi jako fotograf jinak?

 

Ano doba se změnila. Před 9 lety, když jsem tady publikoval první články, lidé autorům za nové podněty děkovali. Dnes místo „děkuji” dostaneš téměř vynadáno, že jsi článek nepodal jinak nebo že jsi to nenafotil podle představ konkrétního kritika. Dle toho (respektive nejen díky tomu) také poslední dobou vypadá to „množství” článků a „množství” autorů, které tady máme. Je květen a v roce 2019 tady vyšel jeden článek. A když se to tady autor snaží podpořit a vydá další dva, je potřeba mu v komentu „od piva” vysvětlit, že to neumí, ať to už raději nedělá…

 

Pokud se vrátím k druhému komentáři, který už mi dává smysl, tak ačkoliv je to vždy subjektivní, souhlasím, že do některých fotografií se ta lucern hodí více, do některých méně. Článek jsem plánoval psát, už když jsem lucernu pořizoval. Kvůli fotografiím pro článek jsem se ji proto snažil „nacpat” kam to šlo. Když se podívám na ty „kruhy”, tak ano, tady by to šlo zrealizovat i jak píšeš. U chaty mám i variantu s postavou přímo před chatou (mačkal jsem spoušť jak jsem se k chatě blížil, takže mám přesně to co popisuješ), ale neoslovila mě, jelikož postava se pak ztrácela v chatě (nekontrastovala proti sněhu). Na skalisku jsem zkoušel i varianty v sedě nebo s lucernou podél ruky, ale opět mě neoslovily. U fotografií na skalisku má lucerna diváka pouze upozornit na to, že tam nějaký lidský element je. Možná by na to šlo upozornit i jinak... už mám v hlavě další nápad, ale s tím příjdu až po další zimní fotografické sezóně.

 

Takže takhle za mě, přeji hezký den.

Václav

21.5.2019 22:02

Jindro s tím vývojem fotografie to vidím podobně... řekl bych, že jsme momentálně na dně bažiny a už se snad nelze probořit hlouběji (nebo alespoň doufám). Dle toho co vidím kolem sebe... kvalitativní stránka fotografií dnes tvoří sotva 20% úspěchu fotografa. Zbytek je marketing, většinou založený na nějakém "fejku" nebo přinejmenším nadsázce, kterou se laická veřejnost krmí, aby se prodalo. Kam se to posune za dalších 5-10 let si netroufám odhadnout. Ačkoliv to většina fotografické veřejnosti netuší (jelikož aktivně fotím, publikuji, organizuji workshopy / expedice cca 10 let), živí mě extrémně dobře úplně něco jiného. Mohu si tedy bez problémů dovolit fotit dál, jen tak pro radost, třeba s nulovým profitem a neřešit to. Ale ani tak tento vývoj v oblasti, ve které člověk nechal kus svého "já", a na které několik kolegů visí finančně, úplně nepotěší...

Honza73

27.5.2019 20:19

Václave, díky za článek a jen piš dál. Tvé články jsou inspirující, zajímavé a k tomu ještě dokážeš hezky fotit. 

Václav

6.6.2019 22:04

Díky :)

RMI

17.6.2019 22:50

Tak jsem se díval na titulky na "konkurenčním serveru" :

- Oppo bude mít telefon s vyskakovacím fotoaparátem

- DxOMark chce testovat selfie kamery na figuríně (to stojí za to vidět, ta figurína je černá…)

- Golden Hour One je jednoduchá aplikace, která vám poradí s fotografováním

- Nové superteleobjektivy Sony slibují rychlé ostření a řezavou ostrost (????????)

- Chcete do USA? Ukažte Instagram a Flickr!

- atd. atd. prostě o ničem (v lepším případě jen přepis cizích článků bez "komentáře experta")

Takže díky za každý smysluplný článek zde. Nechci pochlebovat autorovi, ale ať se to někomu líbí nebo ne, alespoň píše "o něčem" a dá se to číst.

Více na: https://digiarena.zive.cz/sony-pridava-ostreni-na-oci-zvirat-do-bezzrcadlovky-a6400

RMI

17.6.2019 22:52

PS : tak tohle mě fakt dostalo :

 

Vědci vyvinuli algoritmus pro korekci zploštělých hlav v rozích

RMI

17.6.2019 22:53

PS : tak tohle mě fakt dostalo :

 

Vědci vyvinuli algoritmus pro korekci zploštělých hlav v rozích

 

(:-0

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Recenze a testy

Všechny články kategorie

Lucerna - nejlepší přítel fotografa hor

Chtěli jste večerní nebo dokonce noční fotografie hor oživit o lidský element, ale lidská postava nebyla v noční scenérii téměř…

13.5.2019

Václav

Recenze ND filtrů VFFOTO

Cestou na Faerské ostrovy jsem si do batohu sbalil několik šedých filtrů od VFFOTO. Konkrétně se jednalo o  ND64x Gold series,…

10.12.2018

Michal Kroupa

Recenze fotobatohu MANFROTTO Windsor

V následujícím krátkém článku vám shrnu dojmy z aktivního používání batohu na Faerských ostrovech.

25.8.2018

Michal Kroupa

Krajinářská fotografie: Jak "nevyrobit" foto-batoh do hor

Před několika lety jsem publikoval článek "Jak „vyrobit“ foto-batoh do hor". Nápad funguje za předpokladu, že vám foto-komora,…

15.3.2018

Václav

Recenze: Panasonic GH5

Před několika týdny jsme měli možnost krátkého testu Panasonicu GH-5, který obecně představuje jeden z nejlepších poměrů cena…

12.3.2018

Michal Kroupa

Recenze Sigma 14mm f/1.8 ART

Vcelku unikátní objektiv Sigma 14mm f/1.8 ART je na trhu již nějaký ten měsíc (od představení na veletrhu CIPA 2017). A jelikož…

29.11.2017

Tomáš