Brand

Snímek pod lupou

V tomto článku popíšu svůj pracovní postup při pořízení snímku od začátku do konce. Hlavní část popisu bude tvořit spojení expozic pomocí takzvaných Luminosity Masks.

Místo, načasování, úhel pohledu

Snímek jsem pořídil letos v dubnu brzy ráno v Poodří. Můžete na něm vidět pohled na louku z pod větví dubů lužního lesa, ve kterém kvetou dymnivky duté. Ve druhém plánu snímku je louka, břeh Odry s vrbami a duby a vycházející slunce. O místě jsem ani po šesti letech focení v Poodří neměl tušení a objevil jsem ho náhodou při hledání atraktivních kompozic u meandrů Odry. Jedná se o relativně malý lužní les se spoustou květin. Během jednoho týdne jsem místo navštívil celkem čtyřikrát v různou denní dobu s různým světlem.

Konkrétně tento snímek jsem pořídil asi 15 centimetrů nad zemí se stativem s odšroubovaným středovým sloupkem postaveným kousek od kmenu dubu, jehož větve zaplňují jinak nezajímavou prázdnou oblohu. Spoustu času jsem strávil posunováním stativu a polohováním fotoaparátu do co nejlepší pozice. Mým hlavním cílem bylo využít větve stromu v diagonále jako vedoucí linie do středu snímku a dále pak ke stromu v pozadí. Zároveň jsem se snažil ideálně nakomponovat nejvýše vzrostlé květy dymnivek co nejblíže objektivu. Horizont jsem se snažil držet lehce mimo střed snímku. Jediným příslušenstvím fotoaparátu mi je v posledních letech pouze kvalitní 3D vodováha. Filtry žádné nepoužívám, mimořádně jen polarizační.

Exponování, fotografování a následné úpravy

Místo filtrů používám sofistikovanou metodu lepení expozic. To vyžaduje velice dobré pozorovací schopnosti při focení na místě, zkušenost a cit pro světlo. Fotil jsem přes Live View s manuálním zaostřováním do čtvrtiny hloubky snímku, s předsklopením zrcátka a samospouští a expozičním bracketingem s posunem o 1 EV. Kombinoval jsem různá clonová čísla (f11 až f18), na místě jsem si totiž nebyl jistý ostrostí snímku a zachycením paprsků slunce na lamelách clony. Nejsvětlejší snímek měl kompenzaci plus 0,3 EV, tmavší minus 0,7 EV a nejtmavší minus 1,7 EV. Samozřejmostí bylo fotografování do formátu RAW. Celý proces při focení se snažím podřídit co možná nejsnadnějšímu a nejrychlejšímu zpracování v počítači. Problém nastává, když se objekty na snímku kvůli větru pohybují nebo když musím pro nafocení scény pořídit více snímků v řadě a vytvářet panoramata. Proces je pak mnohem složitější. Vyžaduje rychlou práci v terénu a často i retuše v postprocesu. To ovšem není případ tohoto snímku.

Postproces

Po vybrání nejlepší trojice snímků z celkem asi 30 pořízených, upravuji surové snímky nejdříve v Adobe Photoshop Lightroom 2. Mám 3 snímky – nejsvětlejší pro stíny, střední pro střední tóny a nejtmavší pro světla. Začínám tím středně naexponovaným a snažím se jej upravit tak, aby před dalším postupem v PS CS3 měl co nejvíce detailů. Lehce zesvětluji stíny, ztmavuji světla, snažím se rozšířit dynamický rozsah. Nastavuji živost, upravuji kontrast - většinou snižuji, protože chci z RAWu získat, co možná nejvíc informací. Neupravuji křivky, nic neklonuji, nepoužívám lokální úpravy pomocí štětce nebo přechodového filtru, neupravuji snímek v boxu Hue/Saturation/Luminosity, většinou ani neměním vyvážení bílé a barvy. Další úpravou je pouze odstranění aberace, což je u spojování snímků velice důležitý krok. Dále provádím redukci šumu (také lehce potlačí aberaci) a lehce doostřím. Provedené úpravy pak jednoduše všechny zkopíruji a aplikuji na zbývající dva snímky. U obou ještě ladím kontrast a dynamický rozsah, zbytek ponechávám beze změn. Následně snímky převádím do 16 bitového PSD formátu.lightroom.jpg

Exposure Blending a vše s tím spojené

Snímky otevírám ve Photoshopu CS3. Snímky nespojuji ručně za pomocí masek a štětce, jak by si někdo mohl myslet.  Využívám k tomu totiž Tony Kuyper´s Luminosity Masks. Tony Kuyper je americký fotograf, který tyto masky začal používat nejspíše jako první a velice podrobně je popsal na svém webu. Rozhodně doporučuji si jeho postřehy přečíst, jelikož v tomto článku není prostor abych se o nich více rozepsal. http://goodlight.us/writing/luminositymasks/luminositymasks-1.html

1.krok

zacatek.jpg

Všechny tři snímky otevřu v PS CS3. Základní podkladový snímek je ten nejvíc v pravo. Pomocí Move Tool (V) a stisku klávesy Shift přesunu snímek uprostřed na snímek v pravo.

2.krok

maskasvetla1.jpg

Po přesunu snímku se horní (středně tmavý) snímek promítne do vrstvy. Hned vedle okna Layers (Vrstvy) se nachází okno Channels (Kanály), do kterého překlikneme. Vidíme 4 kanály - RGB, Red, Green, Blue. Po překliknutí je vybrán kanál RGB a jsou označeny všechny kanály. Jedinou věc, kterou uděláme je to, že podržíme klávesu Ctrl (vidíme čtverec vedle kurzoru) a klikneme na kanál RGB. Tím se vytvoří tzv. Luminosity Mask. Označeny jsou všechny pixely horní vrstvy, které představují světla a to tak, že je mezi nimi vytvořen přirozený přechod od nejsvětlejších pixelů po tmavší. Opět musím odkázat na web Tonyho Kuypera, tam je vše vysvětleno do nejmenšího detailu. Po vytvoření selekce se vracím do okna Layers a vytvářím v horní vrstvě masku kliknutím na ikonu masky dole (vyznačeno červeně). Masku si zobrazíte kliknutím na ní a podržením tlačítka Alt. Pokud byste se chtěli podívat, jak by snímek vypadal bez masky, podržte při kliku Shift. Celý postu zopakujeme ještě jednou s třetím (nejtmavším) snímkem. Přesuneme jej na původní snímek, vytvoříme tak 3 vrstvu, přecházíme do Channels, Ctrl+klik, vytvoříme selekci světel, přesuneme se zpátky do vrstev a vytvoříme masku.

3.krok

spojeno.jpg

Snímky jsou spojeny a v obraze je mnohem více detailů. Pro dokončení spojení použijeme štětec s menším překrytím (20 až 30%) můžeme zesvětlit nebo ztmavit části obrazu. Já jsem štětcem upravil masku horní vrstvy, abych ztmavil oblohu, větve stromů a stromy na horizontu.

spojeno2.jpg

Na náhledu výše jde dobře vidět ztmavení horní poloviny snímku. Spojení expozic je hotové. Získali jsme mnohem větší dynamický rozsah a prostor pro další úpravy kontrastu a barev. Snímek můžeme v této podobě uložit ve formátu PSD pro další práci nebo vrstvy sloučit a pokračovat dále.

Po spojení snímků nejprve vyretušuji rušivé prvky v obraze a začínám s finálními úpravami. Nejdříve opět zvyšuji saturaci, upravuji kontrast a dále lokálně zesvětluji nebo ztmavuji části obrazu. Pomocí selective colour vybírám odstíny magenta (růžovofialová – barva květin) a v nové vrstvě zvyšuji saturaci květů a zesvětluji je pomocí křivek. Dále pomocí Dodge and Burn tools zesvětluji květy v popředí, ztmavuji modrou oblohu na hoře, zesvětluji stromy na horizontu a ztmavuji kmen stromu, aby vystoupil vůči stromům v pozadí. Právě ztmavování a zesvětlování hraje velkou roli a osobně tuto úpravu považuji za část svého rukopisu. Je to něco, co po vás nikdo přesně nenapodobí, jedná se o citlivou úpravu, u které je třeba hodně přemýšlet a která vytváří nečekaně silný vizuální efekt.

Dále snímek doostřuji a lehce aplikuji ortonův efekt. Ještě jednou přidávám saturaci a zvyšuji kontrast. Snímek je v podstatě hotov. Ukládám i s vrstvami ve formátu PSD. Dále pak zmenšuji na dvojnásobek chtěné velikosti snímku (1600 px delší strana). Aplikuji filtr Sharpen, zmenšuji na požadovanou velikost (800px) a aplikuji Smart Sharpen. Snímek je hotov a může být publikován.

Před a po úpravě níže. Přejeďte myší a sledujte změnu:

 

Závěr

Věřím, že vám bude tento článek nápomocný při vaší vlastní tvorbě. Metoda pokus/omyl je u tak pokročilých úprav často jediný způsob, jak své dovednosti zlepšit. Berte prosím můj článek spíše jako inspiraci k další snaze a tvorbě, ne jako návod, kterého se musíte pevně držet. Budu rád za jakékoli připomínky a dotazy. Také ocením nápady na další specifika krajinářské fotografie či úpravy, které vás zajímají a o kterých byste si rádi něco nového přečetli.

Jan Bainar

Jan Bainar je mladý krajinářský fotograf. Zaměřuje se na záběry lužních oblasti, hor a krajinných detailů. Rád se nechává inspirovat fotografiemi ostatních a považuje za čest, když je jeho práce inspirací. Po publikaci jeho záběrů v National Geographic ve Spojených státech je jednou nohou ve fotografickém důchodu a snaží se přibližovat fotografii širší veřejnosti formou psaní článků či veřejných přednášek.

Více o Honzovi a jeho tvorbě naleznete na webových stránkách www.JanBainarPhotography.com.

Diskuse

Jan Strakoš

10.7.2013 11:24

Super postup

Vím, že se používá alfa kanál na maskování, ale postup Tonyho Kuypera je vynikající. Dá se použít i na jiné věci než vyrovnávání kontrastu. Vše vypadá přirozeně. Děkuji za prozření :-) I tak bych se nevyhýbal dodatečným lokálním úpravám pro zvýraznění hlavních objektů fotografie.

Martin

13.7.2013 12:10

Musím říct že mě tento postup velmi zaujal, tak jsem se ho jal vyzkoušet... Neměl jsem tak dynamickou scénu, takže výsledek mě úplně neuspokojil, nicméně rychlost a přirozenost je neuvěřitelná, díky za tip myslím že s tímto postupem budeme velcí kamarádi

Ondřej83

28.8.2013 18:15

Super fotografie

Výborný návod na super úpravu - ale nenašel by se tu někdo, kdo by toto dokázal popsat v Gimpu? Nemohu dát za PS nějakých 18000,- a ani užívat nelegální licence. Některé úpravy si dokážu "předělat" do Gimpu, ale tohle ne. Děkuji

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Úpravy a tisk

Všechny články kategorie

Jak na tisk obrazů z vlastních fotek - 5 důležitých zásad

Obraz vyrobený z fotky je přitažlivou a stále populárnější formou zobrazování fotografií. I když je dnes většina uložena již…

7.4.2020

Redakce Fotorádce.cz

Zoner Photo studio X vs. Photoshop

Nový Zoner X se přibližuje Photoshopu (vrstvy, masky, způsob úprav). Proto jsem se rozhodl oba programy porovnat.

21.11.2017

Roman

Jak na hromadné úpravy v Photoshopu pomocí dávek

Photoshop bez akcí a dávek by byl asi jako raketoplán bez přídavných motorů. A právě v tomto článku mám pro vás spoustu…

21.11.2016

Tomáš

Jak neztratit hlavu při úpravách fotek

Pokud jste už někdy najednou upravovali větší množství fotek, tak víte, že je to vcelku ošemetná práce. Velmi snadno se vám…

3.6.2016

Tomáš

Editace fotografií - Čištění

Editace fotografií je pro mnoho amatérských fotografů noční můrou. Naučit se správně používat Photoshop, Lightroom nebo jiný…

28.3.2016

Václav

Google uvolnil sadu Nik Collection zdarma

Sada oblíbených nástrojů pro úpravy fotografií Google Nik Collection je od 24.3.2016 zdarma. V článku najdete i krátký návod, jak…

24.3.2016

Martin