Brand
Blog

Zamyšlení: staré manuální objektivy a moderní doba

Helios, Tair, Mir, Asahi Pentax Takumar, Industar, Pentacon, Biotar, Orestor, Orestegor, Flektogon... a další a další a další. Pro někoho jenom slova, pamětníkům se naopak vrátí vzpomínky na některé z nich.

Mají tyto staré objektivy v dnešní době moderních skel při používání na moderních zrcadlovkách šanci?

Moderní objektivy jsou navrhovány s důrazem na co nejlepší ostrost obrazu, na věrnou reprodukci barev, na co nejrychlejší ostření a čočky jsou potahovány stále dokonalejšími antireflexními vrstvami pro dobré výsledky v protisvětle.

Naopak stará skla mají většinou kresbu měkkou jako máslo na slunci, o antireflexních vrstvách se moc mluvit nedá, v protisvětle se objevují závoje a klesá kontrast obrazu. I manuální ostření a manuální nastavování clony kroužkem, pokud nejste majiteli skla, které padne do bajonetu vaší DSLR a umí aspoň přenos clony, vypadá jako dost velké retro.


I přesto mají "vintage" objektivy svoje milovníky. Řadím se mezi ně. Moderní objektivy jsou fajn, nastavování clony na těle zrcadlovky je příjemné a autofokus je asi nejlepší vynález na světě, hned po pomeranči. Ale staré objektivy mě prostě a jednoduše oslovily. Musel jsem k nim dorůst, počkat si, až si mě samy najdou, nějaký pátek to trvalo.

Co se mi na nich líbí? Mají "osobnost". Zatímco moderní skla produkují technicky dokonalý obraz, tihle staří pánové mají svoje rozmary a výsledek nedají jenom tak zadarmo. Ale obrázky, které z nich lezou, jsou prostě "jiné". Nedokonalé, neostré, ale přesto mi přijdou atraktivní.

U mě doma se tito staří pánové usadili dva. Zatím :). Helios 58/2 ve verzi 44-2, což znamená osmilamelovou clonu, a Meyer Orestor 135/2,8 (návštěvníci zdejší galerie už vědí :)) s šestnáctilamelovou clonou.

Jasně - když srovnám kresbu Heliosu 58/2 zacloněného na 5,6 s kresbou levného pentaxího základního zoomu 18-55/3,5-5,6 na plnou díru, Helios se nechytá. To samé Orestor, tam musím taky clonit a clonit a clonit. Na druhé straně, ruku na srdce, kolikrát se opravdu fotí na plnou díru, že ano :). Faktem ale je, že ostrost per pixel je u dnešních objektivů zkrátka a dobře někde jinde. I přesto na "sváteční" focení sáhnu po Heliosu nebo Orestoru. Jednak kvůli charakteru kresby, jednak kvůli bokehu. Dnešní objektivy podle mého názoru ten bokeh takový pěkný nemají. Jednak kvůli konstrukci, ale hlavně kvůli clonovému otvoru. Šestnáct lamel orestoří clony tvoří dokonalý kruh a i po zaclonění je bokeh velice příjemný. A to se mi líbí, ty krásně kulaté odlesky. I u Heliosu je bokeh zajímavý. Už je trochu nervóznější, ale zase někdy dělá "swirl" efekt - rozmazaná plocha se jakoby točí a linie jsou občas tvořeny z jednotlivých kroužků. Většinou to působí rušivě, ale když se zadaří, výsledek je atraktivní. Tedy podle mého názoru... Moderní objektivy jsou na tom s bokehem trochu hůř, clony mají většinou šest až osm lamel, takže odlesky v bokehu jsou charakteru hranatého.

Samozřejmě, ne každý vintage objektiv produkuje výsledky hodné jásotu a nadšení, dost objektivů má bokeh nudný a kresbu šílenou, co si budeme povídat :).

Odpůrci zase tvrdí, že pro staré objektivy dnes není místo. Moderní skla je zadupou do země, kdykoliv si zamanou. Dovolím si ocitovat jeden z extrémních názorů: To nemáte co fotit, že se hrabete ve starém sklu, redukcích, chyby berete jako plus? Vemte si stávající/new levnej objektiv, vyválejte ho v pisku, párkrát do nej prásknete kladivem a máte to samý…:) a jeste lepší, páč to treba prestane i fungovat jako obkektiv a zacne fungovat jako kaleidoskop…:). Ano, je to psané s nadsázkou... nicméně, je v tom zrnko pravdy a nebo ne? Někdo tvrdí, že specifické podání barev starého objektivu lze snadno dosáhnout úpravami v editoru. A bude mít pravdu.

Já si nechám oboje. Na běžné focení jsou příjemnějí moderní objektivy, ale když se budu snažit o "umění" a netradiční pojetí, určitě sáhnu po některém z mých přátel se závitem M42.

Jo, a ještě jednu subjektivní výhodu ty staré objektivy mají. Proti dnešním plasťákům jsou jednoduše krásné vzhledově :).

Jaký názor máte vy ostatní? Co preferujete? Ostrost per pixel, technickou kvalitu a reálné barvy nebo individualitu a rozmary starého pána vyvážené zvláštním výsledkem, který se od současné produkce liší? Je pro vás M42 nadávka, příjemná vzpomínka na Zenita/Praktiku/jiný a nebo "žhavá současnost"? Těším se na vaše názory.

Štítky:

Diskuse

ryger

3.2.2014 12:19

retro

Když retro, tak na film, ale vzhledem k tomu, že jsem se starými objektivy fotil, když byly "mladé", tak mne to neláká. :-)

František Zemek ASČF

3.2.2014 14:43

mám, používám

mám, používám, chrochám blahem. Kdybych, si někdy koupil FF, tak jen s univerzálem a redukce na pevná skla Tohle s digiskly nenafotáš https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4629280378958&set=a.4411820262591.2157713.1501296687&type=3&theater

vlasto

3.2.2014 17:51

nesuhlasim

s tym ze ostrost staryxch objektivov je uplne inde ako dnesne moderne ... mam doma Pentacon 50/1,8 a Jupiter 153/3,5 a oba su tak ostre, ze sa mi verit nechce, pri portrete pocitam jednotlive mihalnice nad ocami ... Tamron 17-50/2,8 mi ostrejsi nepride ... pravda je so starsimi treba vediet ostrit, pipanie na redukcii je nespolahlive, ked sa da, ostrim cez zazoomovany displej

vlasto

3.2.2014 17:52

hm

Jupiter 135/3,5 samozrejme :-)

Stanislav Lepič

3.2.2014 18:28

objektivy

Nezmínil jste zcela zásadní věc a to poměr cena/výkon. Představa, že nový objektiv bude produkovat několikanásobně lepší obrazové výsledky než staré sklo (odpovídající několikanásobně vyšší ceně), je úplně mimo. A rozdíl bude ještě menší, když fotky zmenšujete/upravujete pro prohlížení na webu. Oba "druhy" skel tak budou nadále používány, protože každý má přednosti, kterým ten druhý nemůže konkurovat.

Stanislav Souček

3.2.2014 19:14

Jak to vidím já

Ono to srovnání bude tak trochu zavádějící. Jediné porovnání které máme je, jak se chová staré sklo na digitálu. Na tom kterém digitálu. Neznám výsledky srovnání skel na kinofilmu, ale FF skla se bezpochyby na kinofilmu používají. Zavádějící je také to, že současně srovnáváme citlivou vrstvu filmu s čipem. S nejrůznějšími čipy. Mnozí jistě již někdy viděli velkoformátovou fotografii. Tam je nedostižná kresba a nepřekonatelná ostrost. A to i s obyčejným „periskopem“, či „aplanátem“. Protože tady fotografii pořizujeme otiskem, mnohé vady objektivu nemají šanci se projevit. Pokud fotku z negativu zvětšujeme, klesá kvalita obrazu nepřímo úměrně s jejím zvětšením. Se zmenšující se plochou citlivé vrstvy stoupala potřeba stále kvalitnějších skel. Ale jak je to u digitálu, tomu už moc nerozumím. Ač je čip zhusta menší než políčko kinofilmu, fotku naopak zmenšujeme. Nemyslím se, že by stará skla byla lepší, nebo horší než nová, ale spíš jde o jejich chování spolu s čipem. Je fakt, že veliký rozdíl je v konstrukci(dřív se tolik nešidilo na materiálu a ani na počtu lamel clony), ale u starých skel jsou zase lamely silnější a to zase způsobuje nežádoucí destrukci obrazu při vyšších clonách častěji, než u skel nových. Někdy se mi ovšem zdá, že některé nedostatky jsou přijímány jako přednosti. Inu, proč ne, ale rozhodně to neposouvá stará skla výš, než nová. Myslím, že nejrozumnější bude používat skla tak, jak potřebujeme. Pokud vyžadujeme bokeh a kresbu starého „Tessaru“, rozhodně ho použijme. A to bez ohledu na jisté nepohodlí, které nám staré sklíčko způsobí. Budeme-li fotit reportáž, sáhneme po rychlém moderním objektivu. Tož tak. :-) A vůbec, do jakého roku výroby jsou skla stará a odkdy jsou to skla moderní?

oldbas

3.2.2014 21:22

canon 50/1,8II vs. helios 58/2

Nedávno jsem prodal Canon EF50/1,8II, protože se doma válí legendární Helios 58/2(44-2). Nespolehlivý autofokus a neschopnost zaostřit v protisvětle mě přesvětčily. Takové problémy Helios nemá. Při porovnání ostrosti jsou na 12mpx 450D +- stejné, ale radost z práce je u Heliosu výrazně větší. Takže za mě palec nahoru za staré dědky

Michael Pribula

4.2.2014 08:54

Dobré kúsky

Rozmýšľam už dlhšiu dobu, že si zoženiem pár tých starších kúskov. Zaujala ma na nich najmä manuálna clona a hlavne tá cena, na manualne ostrenie som zvyknutý. Vedeli by ste mi poradiť nejaké dobré "modely"? Preferujem niečo ohniskom 35mm aby po prepočte to malo tých 50mm (EF 50mm 1.8 mi pride strašne dlha na APSC) a niečo s +200mm a pokiaľ by sa bola tak aj dačo extra široké. Na bazari už som niečo popozeral a tie ceny su super, 20-40€.

Martin

4.2.2014 09:24

@Michael

být tebou, asi začnu přece jenom zmíněným Heliosem - je to sklo za pár kaček/ojro a dá se na něm krásně naučit. je sice trochu delší než tvých poptávaných 50mm po přepočtu, ale zas budeš mít zajímavý portrétní objektiv :) jinak zkus servery jako mflenses.com nebo pentaxforums, tam se manuální objektivy diskutují velice často a informací o kvalitě a ostrosti obrazu jsou tam mraky... a ostatním diskutujícím děkuji za příspěvky a budu se těšit na vaše další názory

Stanislav Lepič

4.2.2014 18:24

@Michael 2

Není důvod to nezkusit, adaptér na M42 mě vyšel z ebay na cca 120Kč i s poštovným. :) Nejrozšířenější jsou objektivy 28, 50 a 135mm, za jiné si nejspíš připlatíte. 20 a 35mm mě napadá akorát Flektogon. 29/30mm můžete sehnat levně Pentacon. Kolem 50mm Helios je klasika(povinnost?), já si oblíbil Pancolar(MC) a Oreston, případně malinký Industar-50-2. U 135mm bych doporučil malý a lehký Sonnar(MC), případně zde zmiňovaný Pentacon/Orestor. Dál bych nešel - 200mm bude mít přes půl kila, 300mm bude mít kila 2. :) Dokud nebudete vědět co chcete, tak bych moc neutrácel. Pokud to není zmíněno, vždy se před nákupem ujistěte, že funguje ostření a clona a že skla nejsou poškrábaná nebo plesnivá. Dobré jsou ještě stránky manualfocus.org, ale když hodíte název objektivu do Googlu, tak se tam beztak proklikáte.

Zdevo

9.2.2014 03:52

Pro radost

Pořídil jsem si redukci a starší Asahi super takumar 1:3,5/35 Přidělal jsem to na Canon a připadám si jak za starejch časů. Maluje to krásně, je to maličký a lehoučký. Jen trochu lituji, že jsem si nevzal raději 22ku, byla také k mání.

Stanislav Lepič

13.2.2014 13:52

české stránky

a pro ty co raději češtinu jsou tu manualniskla.cz

Shrek-20

15.2.2014 12:46

Stará skla

Nejsem sice žádný pamětník, je mi 22 ale jako dítě jsem měl svoji první zrcadlovku Zenit-E. Teď už pár let fotím s DSLR od Nikonu ale Helios-44-2 58/2 mám doma pořád. Na běžné focení si samozřejmě beru moderní Nikkory ať už širokoúhlý nebo teleobjektiv. Při krajině nebo WildLife fotografii je rychlé ostření a automatická clona super ale když si chci "jen tak hrát" sáhnu po redukci a starém heliosu a pak jen stojicky zírám... Občas bych si aji koupil film a vzal na výlet i zenit protože klasická černobílá fotka z filmu mě prostě uchvátila, jenomže sám fotky vyvolávat neumím a v mém okolí dokážou fotky lidi jen zkazit.

Shrek-20

15.2.2014 12:47

Stará skla

Nejsem sice žádný pamětník, je mi 22 ale jako dítě jsem měl svoji první zrcadlovku Zenit-E. Teď už pár let fotím s DSLR od Nikonu ale Helios-44-2 58/2 mám doma pořád. Na běžné focení si samozřejmě beru moderní Nikkory ať už širokoúhlý nebo teleobjektiv. Při krajině nebo WildLife fotografii je rychlé ostření a automatická clona super ale když si chci "jen tak hrát" sáhnu po redukci a starém heliosu a pak jen stojicky zírám... Občas bych si aji koupil film a vzal na výlet i zenit protože klasická černobílá fotka z filmu mě prostě uchvátila, jenomže sám fotky vyvolávat neumím a v mém okolí dokážou fotky lidi jen zkazit.

František Zemek ASČF

1.4.2014 11:12

dobře

František Zemek ASČF

1.4.2014 11:12

dobře

http://yourshot.nationalgeographic.com/photos/3325656/

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Další články z kategorie Foto technika

Všechny články kategorie

Má ještě smysl mít ve foto technice statisíce?

Již delší dobu jsem chtěl publikovat úvahu včetně pár propočtů na téma: vyplatí se ještě vůbec mít ve vlastní foto technice velké…

10.4.2020

Tomáš

Jak fotit portrétní fotografie?

Nejste si jistí, jak správně zvolit studiové světlo na fotografování portrétu, nebo figurální fotografie? Jaké fotopozadí je…

27.5.2019

petr777

Jak nenašlapat peníze do kanálu

V roce 2012 jsem publikoval článek "Proč nepoužívám fotoaparát za 100 tisíc" a následně článek "Skutečná omezení v krajinářské…

13.4.2018

Václav

Rozhodujete se, jaká světla si pořídit do ateliéru?

Pár tipů pro fotografy, kteří plánují vybavení svého prvního ateliéru, nebo doplnění studiové techniky. Porovnání nižší a vyšší…

8.2.2018

petr777

Mdlé fotky na notebooku? Může za to Intel

…Hned od začátku mi přišlo, že světlé tóny jsou nějaké vyšisované, téměř bez kontrastu. Nejvíc to bylo patrné na fotce zamračené…

7.2.2018

Roman

Vánoční slevy na systémové blesky, sady světel, fotobatohy ...

Co oceníte více? ZDARMA TR-611/612 odpalovač v hodnotě 2.490,- Kč, nebo SLEVA na blesk 1.210,- Kč ...... a co velká sleva na foto…

18.12.2017

petr777